رابطه بین رهبری تحولگرای مدیران و جو سازمانی: دیدگاه معلمان مدارس دخترانه ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
زبردست, lمحمد امجدغلامی, خلیلرحیمی, مهنازنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش تبیین رابطه بین مولفه های سبک رهبری تحولگرای مدیران با مولفه های جوّ سازمانی مدرسه در مدارس ابتدایی دخترانه شهر سقز بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدارس دخترانه مقطع ابتدایی شهر سقز بتعداد 18 مدرسه هستند که از هر مدرسه 5 معلم بطور تصادفی بعنوان نمونه انتخاب که در مجموع شامل 90 نفر معلم بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه سبک رهبری تحولگرای کوزس و پوسنر و پرسشنامه جوّ مدرسه هوی استفاده شده است و هر دو پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بود. بررسی داده های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مولفه های سبک رهبری تحولگرا با مولفه های جوّ سازمانی همبستگی وجود دارد، بر اساس بررسیهای انجام شده از بین مولفه های سبک رهبری تحول گرا ترغیب ذهنی بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی جو مدرسه را داشته، و از میان مولفه های جو سازمانی مدارس ابتدایی، مولفه رفتار حمایتی مدیر نیز بیشترین قدرت پیش بینی کنندگی در سبک رهبری تحولگرای مدیران داشته است.
کلید واژگان
سبک رهبری تحولگراجوّ مدرسه
مدارس ابتدایی دخترانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان. سنندج -ایراناستادیار گروه علوم تربیتی داانشگاه کردستان . سنندج-ایران
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان. سنندج - ایران
شاپا
2538-47242538-4732




