تحلیل ساختاری نگارههای هفتاورنگ جامی در کارستان هنری سلطان ابراهیم میرزا
(ندگان)پدیدآور
عظیمی نژاد, مریمخواجه احمد عطاری, علیرضانجار پور جباری, صمدتقوی نژاد, بهارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نگارگری ایران، در طول اعصار از جلوههای بارز تمدن ایرانی و اسلامی بوده است. از ویژگیهای نگارگری ایران در سدههای پس از اسلام، پیوستگیاش با ادبیات فارسی است. نسخههای خطی بسیار زیادی برگرفته از اشعار شاعران گوناگون در دوران هنری مختلف مصورسازی شدهاند، موضوع پژوهش حاضر نیز بررسی نگارههای یکی از این نسخهای زیبا است، و آن نسخه هفتاورنگ جامی موزه فریر واشنگتن است. این نسخه برجسته در کارگاه ابراهیم میرزا مصور گردیده است. کتاب هفتاورنگ جامی را باید واپسین نسخه مصور ممتاز با معیارهای سلطنتی به شمار آورد. مطالب این مقاله به شیوه کتابخانهای گردآوری شده و تدوین آنها به شیوه توصیفی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که نگارگران هفتاورنگ جامی از آزادی عمل بیشتری در اجرای نگارهها برخوردار بودهاند و در اغلب نگارهها گرایشی نو به چشم میخورد. برخی نگارهها دارای ویژگیهایی از قبیل تأکیدهای رنگی و ریتم متنوع خطوط میباشند که حالتی پرتحرک به صحنه داده است. استفاده از این موارد و همچنین مجموعه عوامل از قبیل ساختار باز و گسترده و کاربرد عناصر تازه منجر به پویایی طرح شده است. نسخه مصور هفتاورنگ جامی از مهمترین نسخ و معرف سبک نقاشی مشهد در دوره صفوی است.
کلید واژگان
نگارگریهفتاورنگ جامی
سلطان ابراهیم میرزا
مکتب مشهد
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد صنایعدستی دانشگاه هنر اصفهاناستادیار دانشگاه هنر اصفهان
استادیار دانشگاه هنر اصفهان.
مربی دانشگاه هنر اصفهان.
شاپا
1735-708X2676-7759




