تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس بر فضیلت سازمانی معلمان با میانجیگری اعتماد و تعهد سازمانی
(ندگان)پدیدآور
نیک پی, ایرجملکیان مفرد, مرجاننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر سبک رهبری اخلاقی بر فضیلت سازمانی با واسطهگری اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر خرمآباد است. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری است. نمونۀ تحقیق 300 نفر از معلمان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی مورگان تعیین شدند. گردآوری دادههای پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامۀ رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (2011)، پرسشنامۀ سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) و پرسشنامۀ فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) انجام شد. پس از تایید روایی و پایایی، این مقیاسها بین نمونه توزیع شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی فرضیهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرمافزار آماری 19 SPSS و Smart PLS.2 بهکار گرفته شد. نتایج گویای آن بود که سبک رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی رابطۀ معناداری دارد؛ این رابطه بهویژه هنگامیکه متغیرهای میانجی اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی وارد معادله میشوند، از استحکام بیشتری برخوردار است. به بیان دیگر میتوان گفت که اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی، شدت تأثیر رهبری اخلاقی را بر فضیلت سازمانی افزایش میدهند.
کلید واژگان
رهبری اخلاقی- فضیلت- اعتماد سازمانیتعهد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی- دانشگاه لرستان- خرم آباد - ایرانگروه علوم تربیتی- دانشگاه لرستان- خرم آباد- ایران
شاپا
2538-47242538-4732




