• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر رهبری اخلاقی مدیران مدارس بر فضیلت سازمانی معلمان با میانجیگری اعتماد و تعهد سازمانی

    (ندگان)پدیدآور
    نیک پی, ایرجملکیان مفرد, مرجان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    4.782 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (کمی)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف کلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر سبک رهبری اخلاقی بر فضیلت سازمانی با واسطه‌گری اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهر خرم‌آباد است. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری است. نمونۀ تحقیق 300 نفر از معلمان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی مورگان تعیین شدند. گردآوری داده‌های پژوهش نیز با استفاده از پرسش‌نامۀ رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (2011)، پرسش‌نامۀ سرمایۀ اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) و پرسش‌نامۀ فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) انجام شد. پس از تایید روایی و پایایی، این مقیاس‌ها بین نمونه توزیع شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرم‌افزار آماری 19 SPSS و Smart PLS.2 به‌کار گرفته شد. نتایج گویای آن بود که سبک رهبری اخلاقی با فضیلت سازمانی رابطۀ معناداری دارد؛ این رابطه به‌ویژه هنگامی‌که متغیرهای میانجی اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی وارد معادله می‌شوند، از استحکام بیشتری برخوردار است. به‌ بیان ‌دیگر می‌توان گفت که اعتماد سازمانی و تعهد سازمانی، شدت تأثیر رهبری اخلاقی را بر فضیلت سازمانی افزایش می‌دهند.
    کلید واژگان
    رهبری اخلاقی- فضیلت- اعتماد سازمانی
    تعهد

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی- دانشگاه لرستان- خرم آباد - ایران
    گروه علوم تربیتی- دانشگاه لرستان- خرم آباد- ایران

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_41338.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197683

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب