بررسی نقوش سپرهای جنگی در نگارههای شاهنامه بایسنقری و طهماسبی
(ندگان)پدیدآور
دهدهجانی, جوادزارع ابرقویی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شاهنامههای بایسنقری و طهماسبی، از شاهکارهای هنری و فرهنگی ایران محسوب میشوند. شاهنامۀ بایسنقری در دوره تیموری و در مکتب هرات نگارگری شده و شاهنامۀ طهماسبی در دوره صفوی و در مکتب تبریز کتابت شده است. صحنههای نقاشی شده در این دو نسخه ارزشمند، دارای سپرهای جنگی است که نقوش بسیار زیبا و غنی بر آن قابل مشاهده است. این پژوهش در پی آن است که با بررسی نقوش سپرهای جنگی در دو شاهنامه، انواع نقوش را دسته بندی و از نظر نوع طراحی و رنگ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی قرار دهد؛ تا دریابد نقوش غالب دو شاهنامه چیست؟ و نقوش سپرهای شاهنامه طهماسبی متأثر از شاهنامۀ بایسنقری بوده است؟ برای نیل به این هدف با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی و به روش تحلیلی-توصیفی، نگارههای سپردار هر دو شاهنامه استخراج و نقوش آن بیرون آورده و شرح داده شد و مورد مطالعه تطبیقی قرار گرفت. نقوش شاهنامه بایسنقری را انواع نقوش هندسی، لوتوس، شمسه، اسلیمی، گلهای پنج و شش پر درشت تشکیل میدهند. کاربرد نقوش هندسی در شاهنامه طهماسبی کمتر شده و به جای آن انواع نقوش اسلیمی ماری، اسلیمی و ختایی و اسلیمی در هم، به کار گرفته شده است که ظریفتر و پر جلاتر کار شدهاند. زمینه اکثر سپرهای شاهنامه بایسنقری به رنگ اکر، مشکی و سورمهای است و نقوش روی آن طلایی، سبز، آتشی، آبی و اکر است در حالی که تقریبا تمام نقوش شاهنامه طهماسبی با رنگ طلایی ترسیم شده و زمینه نقوش غالبا از رنگهای متنوع آبی، سبز، قرمز، سورمهای، نارنجی و سیاه تشکیل شده است. سنت ترسیم سپرهای جنگی منقوش، برای شاهنامه طهماسبی، در ادامه شاهنامه بایسنقری است اما نقوش همانندسازی نشدهاند.
کلید واژگان
نگارههای شاهنامه بایسنقرینگارههای شاهنامه طهماسبی
نقوش سپرهای جنگی
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
مربی و عضو هیئت علمی دانشکده هنرومعماری، دانشگاه کردستان، ایراندانشجوی دکتری فلسفه هنر، گروه فلسفه هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
شاپا
1735-708X2676-7759




