خوانش بینامتنی و تقابلهای دوتایی درنقاشی دیواری قصر سردار ماکویی (سفره ایرانی و فرنگی)
(ندگان)پدیدآور
لاری, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
روابط منظم سیاسی ایران و کشورهای اروپایی که در دوران سلطنت فتحعلیشاه شروع شد، همواره با چالشهای بزرگی مواجه بوده است. در رابطه با هنر نیز به سبب عواملی چون رفت و آمد نقاشان خارجی به دربار و ورود فرهنگ اروپایی به جامعه، اعزام برخی از نقاشان ایرانی به «فرنگ»، و آشنایی ایرانیان با پدیده نوظهور عکاسی، سبک جدیدی از هنر به وجود آمد که دارای ویژگیهای بارز نه تنها از نظر بیان بصری بلکه به لحاظ محتوایی بود. هنر قاجار از نظر اسلوب و مضمون از نقاشی اروپایی متأثر گشت و صحنههایی از نحوه زندگی اروپایی وارد نقاشی ایرانی شدند. نقاشی روی سقف قصر سردار ماکوئی نمونهای از اسلوب دیوارنگاری با مضمون مردمنگاری است که نظام تصویری آن به طور مشخص بر محوریت تقابل « شرق» و« غرب» استوار است. این پژوهش خوانشی با روش توصیفی- تطبیقی با رویکردی بینامتنی است که در آن رمزگان فرهنگی و تصویری به مثابه دو پایۀ اصلی به گفتگو مینشینند. اصلیترین تقابلهای دوتایی مورد بررسی قرار می گیرند؛ دلالتهای اولیه، دلالتهای ضمنی گوناگونی را به وجود میآورند و از طریق نشانههای تصویری به معناسازی میپردازد. برای خوانش این نقاشی، از متون نوشتاری و تصویری دوره قاجار مانند سفرنامهها استفاده شده است. در نتیجه اصلی این پژوهش، نقاشی روی سقف سردار ماکویی بازتابی معنادار از چالش اصلی دوران قاجار یعنی تقابل بین « شرق» و« غرب» ارزیابی میگردد.
کلید واژگان
نقاشی قاجارقصر سردار ماکویی
رویکرد بینامتنی
تقابلهای دوتایی
تقابل شرق و غرب
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
استادیار، عضو هیات علمی، گروه هنر، واحد اسلامشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.شاپا
1735-708X2676-7759




