خاستگاه شناختی، طبقهبندی و تحلیل نقشهای شیرسر بناهای قاجاری گرگان
(ندگان)پدیدآور
بطیار, محبوبهحسنی, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گرگان (استرآباد)، منطقهای که خاستگاه طایفه قاجار بوده و بناهایی ارزشمند از این دوره را در خود به یادگار دارد. یکی از هنرهای بهجای مانده در تعدادی از این بناها، نقاشیهای «شیرسر» است که همچون کتابی مصوّر در عرصه انعکاس تفکرات گذشته خودنمایی میکنند. نقشهایی گوناگون با مضامینی غیرمذهبی که گنجینهایی از هنرهای عامیانه و بومی هستند. اگرچه از کیفیت بصری و هنری بالایی برخوردار نیستند، لیکن در مطالعه فضای فرهنگی حاکم بر زندگی ساکنان استرآباد در عهد قاجار بسیار مفید به نظر میآیند. مقاله حاضر که به روش میدانی در پنج بنا انجام شده، بر این مسئله تأکید میورزد تا ضمن بررسی عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر در شگلگیری این نگارهها، به شناسایی و تحلیل مفاهیم انواع نقشهای استفاده شده بر سطح شیرسرها بپردازد. نتیجه بدست آمده از پژوهش نشان داد که تزئینات این بناها با مؤلفههای فرهنگی، اعتقادی، منزلت اجتماعی، شیوه معیشت و قدرت اقتصادی ساکنانشان بستگی تام داشتهاند؛ دیگر اینکه به سبب به تصویر در آمدن نمادهایی چون الههگان، حیوانات اساطیری و نباتات که در اغلب موارد مرتبط با باران، بارانزایی، برکت و حاصلخیزی هستند، به رابطه معنادار این آثار با عملکرد شیرسرهای زیر سقف نیز پی میبریم.
کلید واژگان
نقشمایهشیر سر
بناهای قاجاری
استرآباد
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
موسسه مطالعات هنراسلامیThe Institute of Islamic Art Studies
سازمان پدید آورنده
کارشناسیارشد پژوهشهنر، هنرآموز آموزش و پرورش شهرستان گرگان گروه پژوهشهنر، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی علیآبادکتول، ایرانگروه پژوهشهنر، واحد علیآبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی علیآبادکتول، ایران عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علیآباد کتول
شاپا
1735-708X2676-7759




