• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی-پژوهشی رایانش نرم و فناوری اطلاعات
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی-پژوهشی رایانش نرم و فناوری اطلاعات
    • دوره 8, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دسته‌بندی احساسی عقاید مبتنی بر یادگیری انتقالی چندمنبعی با استفاده از دسته‌بند متناظر ساختاری وزن‌دار

    (ندگان)پدیدآور
    دهقانی اشکذری, سعیددرهمی, ولیزارع بیدکی, علی محمدبصیری, lحسان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    632.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی فارسی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دسته‌بندی احساسی عقاید زمینه‌ای در پردازش زبان طبیعی است که در سال‌های اخیر با محبوب شدن فروشگاه‌های اینترنتی و امکان درج عقیده در مورد کالا یا سرویس خریداری‌شده مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. برای آموزش مدل‌های دسته‌بند، به مجموعه داده‌های برچسب‌خورده نیاز است؛ اما عدم وجود نمونه‌های برچسب‌خورده در همه دامنه‌ها و با توجه به دشواری فرایند برچسب زدن نمونه‌ها، می‌بایست به‌نوعی از نمونه‌هایی که در دامنه‌های دیگر وجود دارد برای ساخت مدل‌ها استفاده نمود. در این مقاله روشی برای دسته‌بندی احساسی عقاید به دو دسته مثبت و منفی، مبتنی بر یادگیری انتقالی چندمنبعی ارائه می‌شود. روش پیشنهادی این مقاله با استفاده از یادگیری متناظر ساختاری، اقدام به تطبیق دامنه‌های مختلف نموده و بر اساس روال تکرارشونده یک الگوریتم بوستینگ به نمونه‌های دسته‌بندی‌شده دامنه‌های مختلف، وزنی را تخصیص داده و با ادغام هر یک از دسته‌بندها، در مورد دسته هر عقیده تصمیم‌گیری می‌نماید. وزن‌دهی به نمونه‌ها برای تقویت فرایند دسته‌بندی مبنتی بر فرایند بوستینگ و ترکیب آن با یادگیری متناظر ساختاری مهم‌ترین نوآوری پژوهش جاری است. از مجموعه داده‌های آمازون برای 4 رده مختلف که هر کدام شامل 1000 نمونه مثبت و 1000 نمونه منفی هستند برای آموزش مدل پیشنهادی استفاده شده است. مقدار معیار درستی 89٫64%، 93٫97%، 92٫39% و 90٫17% به ترتیب برای رده‌های الکترونیک، دی‌وی‌دی، کتاب و آشپزخانه به دست آمده و حاکی از مؤثر بودن روش پیشنهادی در قیاس با روش‌های مشابه است.
    کلید واژگان
    دسته‌بندی احساسی عقاید
    یادگیری انتقالی
    یادگیری متناظر ساختاری
    چندمنبعی
    الگوریتم بوستینگ

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
    Babol Noshirvani University of Technology
    سازمان پدید آورنده
    پردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    پردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    پردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

    شاپا
    2383-1006
    2588-4913
    URI
    http://jscit.nit.ac.ir/article_88271.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/195614

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب