• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مسئولیت‏ پذیری اجتماعی و ارزش شرکت: نقش تعدیلگر مدیریت سود

    (ندگان)پدیدآور
    فرجی, امیدجنتی دریاکناری, فاطمهمنصوری, کفسانیونسی مطیع, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.086 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طبق تئوری نمایندگی، مدیریت شرکت ممکن است از اختیارات خود جهت حداکثر کردن رفاه شخصی بهره ببرد. بدین‏ ترتیب، از یک سو به مدیریت سود پرداخته و از سوی دیگر، بر اساس استراتژی تحکیم‏بخشی، با استفاده از اختیار خود، می‏تواند آثار منفی مدیریت سود بر ارزش شرکت را با پرداختن به فعالیت‏های مسئولیت‏پذیری اجتماعی و افشای آن یا صرفاً افشای صوری این‏گونه فعالیت‏ها، که بر شهرت شرکت و حمایت ذی‏نفعان تأثیر مثبت می‌گذارد، مخفی کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت سود بر رابطة بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ارزش شرکت بود. بدین منظور نمونه‌ای شامل 150 شرکت پذیرفته‏شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال‏های 1390 تا 1395 برای آزمون فرضیه‌های پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافته‏های پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیونی نشان داد فعالیت‏های مسئولیت‏پذیری اجتماعی ارزش بازار سهام شرکت را افزایش می‏دهد. اما مدیریت سود نمی‏تواند رابطۀ مسئولیت‏پذیری اجتماعی و ارزش بازار سهام شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. به نظر می‏رسد با توجه به نو بودن موضوع مسئولیت‏پذیری اجتماعی در ایران، هم در بعد انجام فعالیت هم در بعد افشا، از یک طرف مدیران به اثر پوششی افشای فعالیت‏های اجتماعی بر سوءاستفاده از اختیاراتشان واقف نیستند و از طرف دیگر، به دلیل نقص در کارآیی بازار سرمایه در ایران، سرمایه‏گذاران به کیفیت مخدوش‏شدة مسئولیت‏پذیری اجتماعی پی نخواهند برد.
    کلید واژگان
    اختیار مدیریتی
    استراتژی تحکیم ‏بخشی
    مسئولیت‏ پذیری اجتماعی
    نقش عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    پردیس فارابی دانشگاه تهران
    College of Farabi, University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    استادیار حسابداری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
    کارشناس‌ارشد حسابداری، دانشکدة مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
    کارشناس‌ارشد حسابداری، دانشکدة علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی‏سینا، همدان، ایران
    کارشناس‌ارشد حسابداری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایران

    شاپا
    2423-6071
    2423-608X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jscm.2019.276161.1792
    https://jscm.ut.ac.ir/article_71593.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/195309

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب