مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش شرکت: نقش تعدیلگر مدیریت سود
(ندگان)پدیدآور
فرجی, امیدجنتی دریاکناری, فاطمهمنصوری, کفسانیونسی مطیع, فاطمهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طبق تئوری نمایندگی، مدیریت شرکت ممکن است از اختیارات خود جهت حداکثر کردن رفاه شخصی بهره ببرد. بدین ترتیب، از یک سو به مدیریت سود پرداخته و از سوی دیگر، بر اساس استراتژی تحکیمبخشی، با استفاده از اختیار خود، میتواند آثار منفی مدیریت سود بر ارزش شرکت را با پرداختن به فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی و افشای آن یا صرفاً افشای صوری اینگونه فعالیتها، که بر شهرت شرکت و حمایت ذینفعان تأثیر مثبت میگذارد، مخفی کند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت سود بر رابطة بین مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش شرکت بود. بدین منظور نمونهای شامل 150 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 1390 تا 1395 برای آزمون فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش بر اساس تحلیل رگرسیونی نشان داد فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی ارزش بازار سهام شرکت را افزایش میدهد. اما مدیریت سود نمیتواند رابطۀ مسئولیتپذیری اجتماعی و ارزش بازار سهام شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. به نظر میرسد با توجه به نو بودن موضوع مسئولیتپذیری اجتماعی در ایران، هم در بعد انجام فعالیت هم در بعد افشا، از یک طرف مدیران به اثر پوششی افشای فعالیتهای اجتماعی بر سوءاستفاده از اختیاراتشان واقف نیستند و از طرف دیگر، به دلیل نقص در کارآیی بازار سرمایه در ایران، سرمایهگذاران به کیفیت مخدوششدة مسئولیتپذیری اجتماعی پی نخواهند برد.
کلید واژگان
اختیار مدیریتیاستراتژی تحکیم بخشی
مسئولیت پذیری اجتماعی
نقش عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانکارشناسارشد حسابداری، دانشکدة مهندسی صنایع، مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدة علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
کارشناسارشد حسابداری، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه قم، قم، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




