شناسایی شایستگی های مؤثر بر اعتمادپذیری عامل توسعۀ خوشۀ کسبوکار
(ندگان)پدیدآور
نوتاش, هادیمحمدی الیاسی, قنبررضاییزاده, مرتضیطالبی, کامبیزنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یک عامل توسعة خوشه بر اساس نقشها و وظایف خاص خود در مراحل مختلف فرایند توسعة خوشه ـ که بر اساس مدل یونیدو شامل پنج مرحلة انتخاب خوشه و عامل توسعه، مطالعة شناختی، تدوین چشمانداز و برنامة عمل خوشه، اجرای برنامة عمل، و در نهایت فاز نظارت و ارزیابی است ـ در هر مرحله باید از شایستگیها و قابلیتهای ویژهای برخوردار باشد. در این مطالعه به بررسی شایستگیهایی پرداخته شده که یکی از پیشنیازهای مهم و حساس موفقیت پروژة توسعة خوشه به شمار میرود. بر این اساس بررسی اعتمادپذیری عامل توسعه از نگاه ذینفعان خوشه و همچنین توانایی آن در ایجاد و ارتقای سطح اعتماد بین اعضای خوشه موضوع اصلی این تحقیق بود. در حقیقت هدف این پژوهش شناسایی شایستگیهایی است که سبب اعتمادپذیری عامل و توسعة سطح اعتماد در خوشه میشود. در این پژوهش کیفی، که با رویکرد روایتی انجام شد، با استفاده از مصاحبههای واقعمحور عمیق و نیمهساختارمند با 16 نفر از عاملان توسعة خوشه و 6 نفر از ذینفعان خوشه شایستگیهای مورد نظر شناسایی و تعیین شدند. این شایستگیها عبارتاند از توانایی حساسسازی ذینفعان، ایجاد مشارکت، متقاعدسازی، و نهایتاً ایجاد ارزش افزوده.
کلید واژگان
اعتمادخوشة صنعتی
شایستگی
عامل توسعة خوشه
توسعه و بهبود سرمایه اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری کارآفرینی، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشیار دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
استاد دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




