تحلیل جامعهشناختی-راهبردی ارتباط بین هویت ملی و سرمایۀ اجتماعی دانشجویان دانشگاه یاسوج
(ندگان)پدیدآور
میرفردی, اصغرولینژاد, عبداللهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایة اجتماعی بهعنوان یکی از متغیرهای مهم و تأثیرگذار در زندگی اجتماعی مورد توجه اندیشمندان اجتماعی، و بهویژه جامعهشناسان قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعة رابطة بین متغیرهای راهبردی هویت ملی و سرمایة اجتماعی دانشجویان دانشگاه یاسوج، با بهکارگیری چارچوبی تلفیقی، و با روش پیمایشی انجام گرفته است. براساس فرمول لین، حجم نمونه 400 نفر محاسبه شد و با روش نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای چندمرحلهای، انتخاب و مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها نیز، پرسشنامهای 80 پرسشی بود که پس از تأیید اعتبار توسط صاحبنظران، پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ (سرمایۀ اجتماعی، 953/0 و هویت ملی، 888/0) بررسی شد. نتایج نشاندهندة رابطة مستقیم و معنادار «هویت ملی» و «سرمایة اجتماعی» از یکطرف، و رابطة مثبت و معنادار بین ابعاد سهگانة سرمایة اجتماعی با ابعاد «سرزمینی»، «سیاسی» و «فرهنگی» هویت ملی از طرف دیگر، بود. همچنین، نتایج نشان داد بین بعد «تاریخی» هویت ملی با ابعاد «ساختاری» و «شناختی» سرمایة اجتماعی رابطة معناداری وجود ندارد، اما با بعد «ارتباطی» سرمایة اجتماعی رابطة معنادار دارد. در نهایت، متغیر هویت ملی 9/4 درصد از متغیر وابستة سرمایة اجتماعی را تبیین میکند. براساس نتایج، دو متغیر هویت ملی و سرمایة اجتماعی همبستگی و همافزایی شایان توجهی با سرمایة اجتماعی دانشجویان در جامعة مورد مطالعه داشتند.
کلید واژگان
تحلیل جامعهشناختی- راهبردیسرمایة اجتماعی
هویت ملی
نقش عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانکارشناسیارشد، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




