طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران
(ندگان)پدیدآور
فیاضی آزاد, علیرحمتی, محمدحسینخنیفر, حسیننوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقالة حاضر طراحی مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران است. بهمنظور تحقق این هدف، ابتدا ابعاد مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت ملی نفت ایران از طریق مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و فیشبرداری و تحلیل تم، استخراج شد. سپس، با بهکارگیری روش دلفی و بهرهگیری از نظرهای 29 نفر از خبرگان آشنا به موضوع تحقیق، مهمترین ابعاد مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در شرکت نفت شناسایی شد. در مرحلة بعد، پس از تعیین حجم نمونه براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، 385 نفر از کارشناسان ارشد و مدیران شرکت نفت ایران انتخاب شدند و ابعاد و عوامل شناساییشده در قالب پرسشنامهای در اختیار آنها قرار گرفت. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شد. در نهایت، مدل عوامل مؤثر بر مسئولیت اجتماعی شرکت نفت شامل 12 متغیر، در دو بخش ابعاد مسئولیت اجتماعی (شامل پاسخگویی، رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی، قوانین تدوینشده، شفافیت، حفظ منافع ذینفعان) و نیز عوامل مؤثر بر آن (شامل آگاهی و باور مدیران ارشد، آموزش، دانش، توجه به رقابت، حفظ محیط زیست، کنترل و ارتباطات) طراحی شد.
کلید واژگان
پاسخگوییحفظ منافع ذینفعان
رعایت اصول اخلاقی- اجتماعی
شفافیت
قوانین
سرمایه اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایراناستادیار، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
استاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




