طراحی مدل شرکتهای زایشی پژوهشی با هدف توسعۀ سرمایۀ اجتماعی در دانشگاهها
(ندگان)پدیدآور
عالی پور, علیرضاعنایتی, ترانهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مؤلفههایی که در تحقیقات دانشگاهها به آن توجه زیادی نشده است، توسعة سرمایة اجتماعی در مراکز تحقیقاتی (مراکز رشد و شرکتهای زایشی پژوهشی) است که باعث مشارکت در دانش و خلق دانش جدید میشود. محقق در این پژوهش با هدف توسعة سرمایة اجتماعی در دانشگاهها و شرکتهای زایشی پژوهشی، مدلی طراحی کرده است. محدودة اجرایی این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز رشد و پارک علم و فناوری استان مازندران است. در این مقاله سعی شده است شاخصهای اصلی توسعة سرمایة اجتماعی در شرکتهای زایشی پژوهشی بررسی شود. برای نیل به این منظور، با بهکارگیری نظرهای کارشناسان، صاحبنظران، و متخصصان سازمانهای آموزشی، این شاخصها شناسایی شد و با فن تاپسیس در محیط فازی، این شاخصها رتبهبندی شده، تا مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر در توسعة سرمایة اجتماعی به ترتیب اولویت مشخص شوند. اولویت اول، تیمهای کاری دانشگاهی با هدف مشارکت اجتماعی؛ اولویت دوم، تحقیق و توسعه با هدف تعالی دانشگاه؛ اولویت سوم، نهادهای حمایتی برای توسعة تکثر فرهنگی در دانشگاه بود. پس از آن، با بهکارگیری روش تحقیق کیفی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافتة عمیق با پانزده نفر از پژوهشگران دانشگاهی، الگوی نهایی از طریق تحلیل محتوای مصاحبهها طراحی شد.
کلید واژگان
تحقیق و توسعهدانشگاه
سرمایة اجتماعی
شرکتهای زایشی پژوهشی
کارآفرینی
سرمایه اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانCollege of Farabi, University of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ساری، ایران
شاپا
2423-60712423-608X




