نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهبازی کرمی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorشیخی, محمد مرادfa_IR
dc.contributor.authorملک زاده, کرامتfa_IR
dc.contributor.authorمنافی, داودfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:14:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:14:02Z
dc.date.available1399-07-09T01:14:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:14:02Z
dc.date.issued2017-06-22en_US
dc.date.issued1396-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-08-11en_US
dc.date.submitted1395-05-21fa_IR
dc.identifier.citationشهبازی کرمی, جواد, شیخی, محمد مراد, ملک زاده, کرامت, منافی, داود. (1396). بررسی تجربی و بهینه‌سازی پارامترهای فرآیند هیدروفرمینگ لوله‌های دولایه به کمک الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات. مکانیک سازه ها و شاره ها, 7(2), 45-53. doi: 10.22044/jsfm.2017.937fa_IR
dc.identifier.issn2251-9475
dc.identifier.issn2251-9483
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2017.937
dc.identifier.urihttp://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_937.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/194866
dc.description.abstractتنظیم دقیق پارامترهای فرآیند هیدروفرمینگ لوله‌های دولایه برای تولید محصول سالم و مطابق با مشخصات طراحی لازم و ضروری است. متأسفانه روابط دقیق و مشخصی برای تعیین پارامترهای این فرآیند وجود ندارد و پارامترهای این فرآیند از طریق سعی‌وخطا و بر اساس تجربه‌ی مهندسین تولید، تعیین می‌شود. بنابراین در این مقاله یک روش ترکیبی از المان محدود و الگوریتم ‌بهینه‌سازی ازدحام ذرات برای تعیین پارامترهای فرآیند هیدروفرمینگ لوله‌های دولایه پیشنهاد شده است. برای این کار، ابتدا فرآیند هیدروفرمینگ به صورت المان محدود، مدل‌سازی و صحت این مدل‌سازی با داده‌های تجربی تأیید شده است. سپس از ادغام مدل المان محدود و الگوریتم بهینه‌سازی جهت تعیین دقیق پارامترهای فرآیند استفاده شده است. در تعیین پارامترهای فرآیند هیدروفرمینگ لوله‌های دولایه، دو قید عدم تجاوز تغییرات ضخامت (نازک‌شدگی و ضخیم‌شدگی) از حد مجاز تعیین شده و عدم تجاوز تنش ایجاد شده در لوله‌ها از تنش نهایی مواد در نظر گرفته شده است. همچنین مطابقت محصول تولید شده با مشخصات طراحی نیز به عنوان تابع هدف الگوریتم بهینه‌سازی تعیین شده است. در این مقاله پارامترهای اصلی فرآیند هیدروفرمینگ دولایه، یعنی مسیر بارگذاری فشار و پیشروی بهینه شده است. همچنین جنس لوله خارجی و داخلی به ترتیب آلومینیوم و مس می‌باشد. برای ادغام مدل المان محدود و الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذرات از نرم‌افزار آباکوس و زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده شده است.fa_IR
dc.format.extent782
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی شاهرودfa_IR
dc.publisherShahrood University of Technologyen_US
dc.relation.ispartofمکانیک سازه ها و شاره هاfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Solid and Fluid Mechanicsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2017.937
dc.subjectفرآیند هیدروفرمینگfa_IR
dc.subjectهیدورفرمینگ لوله‌های دولایهfa_IR
dc.subjectبهینه‌سازی مسیر بارگذاریfa_IR
dc.subjectبهینه‌سازی ازدحام ذراتfa_IR
dc.subjectشکل دهی فلزاتfa_IR
dc.titleبررسی تجربی و بهینه‌سازی پارامترهای فرآیند هیدروفرمینگ لوله‌های دولایه به کمک الگوریتم بهینه‌سازی ازدحام ذراتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله مستقلfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، مهندسی مکانیک، مجتمع دانشگاهی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage45
dc.citation.epage53


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد