مدلسازی، تحلیل و بهینهسازی سازهی لبه حملهی بال هواپیما در برابر برخورد پرنده
(ندگان)پدیدآور
پاهنگه, حسنابوالبشری, محمدحسیننوع مدرک
Textطرح پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش به کمک نرم افزار Ls-Dyna و با استفاده از روش هیدرودینامیک ذرات هموارشده به شبیهسازی نرمافزاری برخورد پرنده به لبه حملهی بال یک هواپیما و بهینهسازی آن پرداخته شده است. به منظور بررسی صحت نتایج مدلسازی، ابتدا برخورد پرنده به یک صفحهی مسطح آلومینیومی شبیهسازی شده و مقادیر کرنشها و تغییر شکلهای ایجادشده در صفحهی هدف در شبیهسازی نرمافزاری و آزمایش تجربی با هم مقایسه شده است. پس از حصول اطمینان از صحت نتایج، به مدلسازی برخورد پرنده به سازهی لبه حملهی بال یک هواپیما پرداخته شده است. در مرحلهی بعد، با در نظر گرفتن مشخصات اجزای سازهی بال بهعنوان متغیرهای طراحی، سعی شده است تا مقادیر جرم سازه و تغییر شکل پوستهی بال در اثر برخورد پرنده که بهعنوان توابع هدف در نظر گرفته شدهاند کمینه شود. برای این کار ابتدا با استفاده از روش سطح پاسخ، رابطهی بین متغیرهای طراحی و توابع هدف پیشبینی شده و سپس به کمک الگوریتم ژنتیک چندهدفه بر پایهی جبههی پارتو به کمینهسازی جرم و میزان تغییر شکل سازهی بال در اثر برخورد پرنده پرداخته شده است. در نهایت به ازای مقادیر مختلف جرم در نظر گرفتهشده برای سازه، ابعاد اجزای سازهی بال بهگونهای تعیین شدهاند که بال کمترین آسیب را پس از برخورد متحمل شود.
کلید واژگان
برخورد پرندهسازهی لبه حملهی بال
هیدرودینامیک ذرات هموارشده
بهینهسازی چندهدفه
مکانیک ضربه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شاهرودShahrood University of Technology
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، گروه مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهداستاد، گروه مکانیک، مرکز پژوهشی مهندسی تولید ناب، دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2251-94752251-9483




