ارزیابی میزان رضایتمندی ساکنان محله سیروس تهران از خدمات شهرداری
(ندگان)پدیدآور
پارسا( پشاه آبادی), شهرامپوراحمد, احمدحاجی, مهساجعفری, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رضایتمندی مفهومی پیچیده ، چندگانه و مرتبط با مفاهیم دیگر و متاثر از زمان ، مکان و ارزشهای فردی و اجتماعی است و تنها راه مطالعه این مفهوم بررسی لایههای درونی آن است. هدف این تحقیق سنجش میزان رضایتمندی و آزردگی ساکنین از کیفیت خدمات شهری در محله سیروس تهران (شهرداری منطقه 12) است. که برمبنای شش شاخص (امنیت و ایمنی، بهداشت و نظافت، زیبایی، رفاهی- اجتماعی، معابر و دسترسی ها و وضعیت نظارتی) مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین میزان و درجه اهمیت شاخصها از نظر ساکنان و نحوه ارتباط آنها با شهرداری نیز مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق دراین پژوهش توصیفی – تحلیلی میباشد و حجم نمونهها براساس مدل کوکران 200 مورد انتخاب شد. جامعه آماری کل ساکنین محله سیروس تهران (منطقه 12، محله 17) میباشد و نمونه گیری مورد استفاده از نوع خوشهای توام با تصادفی ساده است. رویکرد حاکم بر تحقیق ترکیبی (عینی - ذهنی) میباشد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که میزان رضایتمندی ساکنان از خدمات شهری متفاوت اما در کل متوسط به پایین بوده است و برخلاف باورهای رایج کارشناس محور که به خصوصیات فیزیکی اهمیت بیشتری داده اندفاکتورهای اجتماعی (ایمنی ، امنیت و زیبایی) در نزد ساکنان از اهمیت و جایگاه بالاتری نسبت به بقیه شاخصها برخوردار بودهاند. اولویت بندی اقدامات در این محله براساس خواستهها و ترجیحات ساکنین به ترتیب شامل: 1. ارتقاء 2. تثبیت 3. ارزیابی 4. مونیتورینگ میباشد.
کلید واژگان
رضایتمندیکیفیت خدمات
خدمات شهری
ماتریس اهمیت– رضایت
محله سیروس
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتIslamic Azad University, Rasht Branch
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکترا، جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2538-59682538-595X




