تحلیلی بر ارتباط شهر یادگیرنده و شهر خلاق در راستای دستیابی به شهر پایدار (مطالعه موردی: شهر رشت)
(ندگان)پدیدآور
امیرانتخابی, شهرامقلی پور, یاسرمیثمی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأثیر شهرها در عرصه ملی و جهانی در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است و دولتهای محلی با چالشهای مربوط به فناوریهای جدید، اقتصاد دانش، تنوع فرهنگی و پایداری زیست محیطی رو به رو شدهاند. در همین راستا ظهور شهرهای یادگیرنده به عنوان مکانی مناسب برای یادگیری مادام العمر و بستری ایدهآل جهت آموزش شهروندان خلاق انکارناپذیر است و تحقق شهرهای خلاق را نوید میدهد که با تکیه بر نیروی پایدار خلاقیت، زمینه مشارکت دانایی محور شهروندان و تولید مداوم دانش را فراهم میکند، بنابراین بر اساس این رابطه متقابل و با ترکیب دانش مستمر شهر یادگیرنده و خلاقیت شهر خلاق دستیابی به شهر پایدار میسّر خواهد شد. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین شاخصهای شهر یادگیرنده و شهر خلاق در رشت میباشد. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی، همبستگی و روش گردآوری اطلاعات اسنادی و پیمایشی با ابزار پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان ادارات شهر رشت تشکیل میدهند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 367 نفر و روش نمونهگیری تحقیق گلوله برفی (زنجیرهای) است. جهت آزمون فرضیه تحقیق از آزمونهای اسپیرمن و رگرسیون چند گانه استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ارتباط آماری معناداری بین شاخصهای شهر یادگیرنده و شهر خلاق وجود دارد (01/0 >P). بنابراین با ارزش نهادن به امر یادگیری و افزایش خلاقیت شهروندان دستیابی به شهر پایدار میسر خواهد شد.
کلید واژگان
شهر یادگیرندهشهر خلاق
شهر پایدار
رشت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتIslamic Azad University, Rasht Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور ، رشت، ایرانباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، رشت، ایران
شاپا
2538-59682538-595X




