ارزیابی مکان یابی کاربری های آموزشی درشهر دورود استان لرستان طی سال94-1393
(ندگان)پدیدآور
نامداری دره دنگ, سجادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در سطح هر شهر یکی از معتبرترین فعالیتها، کاربری آموزشی است که درفرآیند برنامهریزی و ارزیابی باید توجه خاصی به این کاربری شود؛ چون مکان گزینی صحیح مدارس در سطح شهر میتواند باعث کاهش هزینههای خانوارها، کاهش ترددها و ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگیهای محیطی، کاهش هزینههای خدمات شهری و ... شود. دراین پژوهش مکانیابی کابریهای آموزشی در شهر دورود مورد بررسی قرار گرفته است که هدف این پژوهش بررسی مدارس شهر دورود از نظر سرانه فضای باز و زیربنا، متوسط تعداد دانش آموز در کلاس و تعداد طبقات و همچنین ارزیابی و تحلیل رابطهی بین معیارهای مکانیابی بامکان گزینی وضع موجود فضاهای آموزشی شهر دورود است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برای بررسی روابط بین معیارهای مورد مطالعه از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه وLevene استفاده شده است یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ شهر دورود از نظر سرانه فضاهای باز و سرانه زیر بنا دارای کمبود متراژ است و درمقایسه با استانداردهای رایج آموزشی وضعیت مناسبی ندارند ولی از نظر تعداد دانش آموز در کلاس، تعداد طبقات و سرانه زمین نسبت به هر ساکن شهری دارای کمیت و کیفیت بهتری نسبت به میزان سرانههای منتج از دفتر فنی وزارت آموزش و پرورش است و همچنین فضاهای آموزشی با سایر معیارهای مکانیابی ارتباطی ندارند در واقع بین معیارهای مکانیابی و مکان گزینی وضع موجود فضاها تفاوت معناداری وجود دارد. و این بدان معنی است که فضاهای آموزشی شهر دورود از نظر سازگاری، همجواری و مطلوبیت وضع مناسبی ندارند.
کلید واژگان
مکان گزینیفضاهای آموزشی
سرانه
مطلوبیت
سازگاری
همجواری
دورود
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتIslamic Azad University, Rasht Branch
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، همدان، ایرانشاپا
2538-59682538-595X




