پژوهشی در فضای گردشگری شهر انزلی با تأکید بر بازاریابی گردشگری
(ندگان)پدیدآور
حسنی مهر, سیده صدیقهتبری, الههنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با گذشت زمان و پیچیدهتر شدن روابط و مناسبات فردی و اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، نیازهای جدیدی برای او تعریف شده که از جمله میتوان به گذران اوقات فراغت اشاره کرد. شهر به عنوان عالیترین زیستگاه انسان دارای پتانسیلها و امکانات زیادی است که قادر به پاسخگویی به نیازها و خواستههای شهروندان و بازدیدکنندگانش است، از این رو همواره شهر هم به عنوان مبدأ و هم مقصدگردشگری مطرح بوده است. تحقیق حاضر بر پایه تفکر اثبات گرایی بنا نهاده شده و به مطالعة عینی پدیدههای موجود در شهر یا به عبارتی به توصیف وضع موجود شهر از نگاه گردشگری پرداخته شده است از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است، جامعة آماری تحقیق را گردشگران وارد شده به شهر تشکیل داده که از میان آنان 400 نفر به عنوان جامعة نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. حجم جامعه نمونه نیز بر اساس جدول مورگان به دست آمده است. روش گردآوری اطلاعات از طریق اسنادی و میدانی صورت پذیرفته که با ابزارهای گوناگون از جمله پرسشنامه به جمعآوریدادهها پرداخته شده و از نرمافزارهایEXCEL و SPSSاستفاده شده است. با توجه به فرضیههای تحقیق، نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که روند تغییرات مراکز خدماتی با افزایش جمعیت گردشگر متناسب نیست و هر چند منطقة آزاد به عنوان انگیزه مسافرت در ذهن گردشگران جای دارد اما شرایط موجود منطقه آزاد تجاری نقشی در فعالیتهای گردشگری مسافران ایفا نمیکند و همچنین عدم توسعه جدی کمی و کیفی مراکز خدماترسانی به عنوان چالشی در بازار گردشگری شهر به حساب میآید. نتیجة عینی اثبات فرضیهها از طریق آمار استنباطی و آزمون آنها نیز مؤید همین نکات است.
کلید واژگان
گردشگریفضای گردشگری
بازاریابی گردشگری
شهر انزلی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتIslamic Azad University, Rasht Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا، گروه جغرافیا، آستارا، ایرانکارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت، رشت، ایران
شاپا
2538-59682538-595X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی توان سنجی گردشگری هوشمند با تاکید بر ضرورت ها و الزامات زیرساختی (نمونه موردی کلان شهر مشهد)
نادعلی, سوسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر, 2018-11-22)امروزه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها یک صنعت پر درآمد و از منابع مهم ارزآوری تلقی می شود. در دنیای امروز میتوان گفت تقریبا هر آنچه میبینیم به صورت هوشمند عمل مینماید. نیاز صنعت گردشگری به هوشمندسازی از دیگر صنایع ...
-
توانسنجی و برنامهریزی گردشگری شهر کاشان
محبوب فر, محمدرضا؛ شفقی, سیروس؛ زنگی آبادی, علی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2012-02-20)گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار می آید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. شهرستان کاشان با وجود شرایط جغرافیایی و تاریخی مناسب و برخورداری ...
-
گونه شناسی و اولویت بندی تعارض در توسعه گردشگری مقاصد با رویکرد ترکیبی متاسنتز و دلفی فازی
یاراحمدی, میترا؛ سجاسی قیداری, حمداله؛ شایان, حمید؛ سیفی, سیامک (دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2024-12-21)هنگامیکه گروههای ذینفع در مورد توسعه گردشگری، ادراکات و اهداف متفاوتی را دنبال نمایند، ممکن است بین ذینفعان، تعارض با زمینه های گوناگون ایجاد شود. لذا این مطالعه به بررسی مسئله تعارض در گردشگری میان ذینفعان، با بهره گیری ...




