استفاده از روشهای MCDM جهت الویت بندی گردشگری (مطالعه موردی: استان اردبیل)
(ندگان)پدیدآور
توکلی, بابکعالی پور اردی, مهدیجهانی شکیب, فاطمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت مهم برای پیشبرد اقتصادی برای درآمد زایی و هم چنین به عنوان یک منبع مهم برای رسیدن به توسعه پایدار از طریق بکار گیری تمامی ملاحظات در بخش توسعه پایدار میباشد. توسعه گردشگری به عنوان مجموعهای از فعالیتهای اقتصادی، تأثیر بسزایی در تقویت بنیانهای اقتصادی جوامع دارد. برای رسیدن به اینکه کدام مناطق از استان اردبیل دارای استعدادهای مختلف برای گردشگری میباشد در این مطالعه اقدام به الویت بندی شهرستانهای این استان با استفاده از روشهای تصمیم گیری چند معیاره پرداخته شد. برای این منظور از زیرساخت های گردشگری در این مناطق که به قصد ارایه خدمات وانتفاع توسعه خدمات به گردشگران و مسافران یا میهمانان طبق ضوابط ارایه میشود، استفاده شد. برای الویت بندی شهرستانهای استان اردبیل از ترکیب مدلهای تحلیل سلسله مراتبی و روش شباهت به راه حل ایده آل استفاده شد.نتایج حاصله از روشهای تصمیم گیری نشان داد که زیرساختهای اقامتی و مناطق گردشگری بیشتر امتیازات را از لحاظ دید کارشناسان و اساتید دانشگاه و بالاخص گردشگران داشته است و اهمیت این دو تعیین کننده الویت شهرستانها در جهت گردشگری بوده است. برای اثبات این حالت میتوان دید که شهرستانهای سرعین و اردبیل در مورد زیرساختهای اقامتی و مناطق گردشگری تعداد بیشتری دارا بوده و در نهایت به عنوان الویت های بالای دارای توان جذب گردشگر میباشند، در ضمن میتوان به توانایی بالای روشهای مورد استفاده اشاره داشت که توانسته اند به خوبی در مطالعه حاضر مفید باشند. هم چنین در این مطالعه جهت پیشبرد گردشگری در مناطق بدست آمده پیشنهاداتی نیز ارائه شده است.
کلید واژگان
گردشگریالویت بندی
استان اردبیل
زیر ساختهای گردشگری
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشتIslamic Azad University, Rasht Branch
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه محیط زیست، دانشگاه گیلان، رشت، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2538-59682538-595X




