تحلیلی بر احساس تعلق مردم به جامعه در حال تغییر ایران و عوامل موثر بر آن (موردمطالعه: شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
صادقی جعفری, جوادیزدخواستی, بهجتاجتهادی, مصطفینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
موضوع این مقاله سنجش میزان احساس تعلق به جامعه ایران و عوامل مؤثر بر آن است. تعلق اجتماعی در دو بعد تعلق عاطفی و تعلق عملی تعریف و با بهرهگیری از روش پیمایش و استفاده از پرسشنامه محققساخته در طیف لیکرت و تکنیک نمونهگیری خوشهای از مناطق 22 گانه تهران، 1016 پرسشنامه صحیح از ساکنین ۱۸ تا 65 سال بهدست آمد. یافتهها نشان داد که تعلق به جامعه ایران در سطح متوسط قرار دارد و متغیرهای تعلق دینی، اعتماد اجتماعی، خِردگرایی و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با میزان احساس تعلق رابطه دارد. همچنین متغیرهای زمینهای تحصیلات، سن، وضع تأهل، با متغیر وابسته رابطه دارد. مدلهای رگرسیونی چندگانه نشان داد که مجموع متغیرهای مزبور 325/0 تغییرات تعلق عاطفی و 321/0 تغییرات تعلق عملی را تبیین میکند. خِردگرایی و تعلق دینی الگوهای متفاوتی را از تأثیر بر ابعاد تعلق اجتماعی نشان داد.
کلید واژگان
اعتماد اجتماعیتعلق دینی
تعلق اجتماعی
تعلق عاطفی
تعلق عملی
خِردگرایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association
سازمان پدید آورنده
مربی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره تهراندانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان
دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی




