نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorچلبی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorعباسی تقی‌دیزج, رسولfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:10:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:10:34Z
dc.date.available1399-07-09T01:10:33Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:10:34Z
dc.date.issued2015-09-23en_US
dc.date.issued1394-07-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-04en_US
dc.date.submitted1395-11-16fa_IR
dc.identifier.citationچلبی, مسعود, عباسی تقی‌دیزج, رسول. (1394). تحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالی. مجله جامعه شناسی ایران, 16(3), 38-64.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1901
dc.identifier.urihttp://www.jsi-isa.ir/article_24163.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193687
dc.description.abstractهدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم می‌کنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل می‌دهد. انتخاب موارد (کشورها) مبتنی بر نمونه‌گیری نظری است. کشورهای تحت مطاله بر مبنای ملاک‌های میزان برابری و کارائی نظام آموزش عالی انتخاب شدند، یعنی دو مجموعه کشورها، یک مجموعه کشورها که همزمان حائز نوعی برابری و کارائی بالا در نظام آموزش عالی بودند (موارد مثبت) و مجموعه دیگر که روی هر دو متغیر مزبور دارای امتیاز پائین بودند (موارد منفی). نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب (توازن) همزمان برابری و کارائی بالا ناشی از ترکیب حضور شروط رقابت‌پذیری سازمانی، شایسته سالاری، حاکمیت قانون، مردم‌سالاری، اقتصاد مولد، رقابت‌پذیری بین جامعه‌ای و فقدان قدرگرائی(بعنوان شروط لازم) و (به‌عنوان شروط جانشین پذیر/ کافی) است. یافته‌های تجربی مؤید قدرت تبیینی الگوی سه سطحی تولید پایدار علم است و با توجه به روش به‌کار رفته، می‌توان برای نتایج این مطالعه قابلیت تعمیم تحلیلی قائل شد.   <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent299
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن جامعه شناسی ایرانfa_IR
dc.publisherIranian Sociological of Associationen_US
dc.relation.ispartofمجله جامعه شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Sociologyen_US
dc.subjectآموزش‌عالیfa_IR
dc.subjectتولید پایدار علمfa_IR
dc.subjectتعمیم تحلیلیfa_IR
dc.subjectموازنه برابری و کارائیfa_IR
dc.titleتحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار جامعه‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue3
dc.citation.spage38
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد