| dc.contributor.author | چلبی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباسی تقیدیزج, رسول | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:10:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:10:34Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:10:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:10:34Z | |
| dc.date.issued | 2015-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-02-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-11-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | چلبی, مسعود, عباسی تقیدیزج, رسول. (1394). تحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالی. مجله جامعه شناسی ایران, 16(3), 38-64. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1901 | |
| dc.identifier.uri | http://www.jsi-isa.ir/article_24163.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193687 | |
| dc.description.abstract | هدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم میکنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل میدهد. انتخاب موارد (کشورها) مبتنی بر نمونهگیری نظری است. کشورهای تحت مطاله بر مبنای ملاکهای میزان برابری و کارائی نظام آموزش عالی انتخاب شدند، یعنی دو مجموعه کشورها، یک مجموعه کشورها که همزمان حائز نوعی برابری و کارائی بالا در نظام آموزش عالی بودند (موارد مثبت) و مجموعه دیگر که روی هر دو متغیر مزبور دارای امتیاز پائین بودند (موارد منفی). نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب (توازن) همزمان برابری و کارائی بالا ناشی از ترکیب حضور شروط رقابتپذیری سازمانی، شایسته سالاری، حاکمیت قانون، مردمسالاری، اقتصاد مولد، رقابتپذیری بین جامعهای و فقدان قدرگرائی(بعنوان شروط لازم) و (بهعنوان شروط جانشین پذیر/ کافی) است. یافتههای تجربی مؤید قدرت تبیینی الگوی سه سطحی تولید پایدار علم است و با توجه به روش بهکار رفته، میتوان برای نتایج این مطالعه قابلیت تعمیم تحلیلی قائل شد.
<strong> </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 299 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن جامعه شناسی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | Iranian Sociological of Association | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله جامعه شناسی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Sociology | en_US |
| dc.subject | آموزشعالی | fa_IR |
| dc.subject | تولید پایدار علم | fa_IR |
| dc.subject | تعمیم تحلیلی | fa_IR |
| dc.subject | موازنه برابری و کارائی | fa_IR |
| dc.title | تحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار جامعهشناسی دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 38 | |
| dc.citation.epage | 64 | |