تحلیل تطبیقی کیفی عوامل مؤثر بر موازنه بین برابری و کارائی علمی نظام آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
چلبی, مسعودعباسی تقیدیزج, رسولنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تجربی شروطی است که همزمان اجازه برابری توأم با کارائی در نظام آموزش عالی را فراهم میکنند، نه افزایش یکی به هزینه دیگری را. این پژوهش بر اساس طرح مورد پژوهی چندگانه مبتنی بر منطق تکرار، انجام شد. این نوع طرح پژوهشی نیازمند نظریه (اولیه) است." الگوی سه سطحی تولید پایدار علم " چارچوب نظری این مطالعه را تشکیل میدهد. انتخاب موارد (کشورها) مبتنی بر نمونهگیری نظری است. کشورهای تحت مطاله بر مبنای ملاکهای میزان برابری و کارائی نظام آموزش عالی انتخاب شدند، یعنی دو مجموعه کشورها، یک مجموعه کشورها که همزمان حائز نوعی برابری و کارائی بالا در نظام آموزش عالی بودند (موارد مثبت) و مجموعه دیگر که روی هر دو متغیر مزبور دارای امتیاز پائین بودند (موارد منفی). نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیب (توازن) همزمان برابری و کارائی بالا ناشی از ترکیب حضور شروط رقابتپذیری سازمانی، شایسته سالاری، حاکمیت قانون، مردمسالاری، اقتصاد مولد، رقابتپذیری بین جامعهای و فقدان قدرگرائی(بعنوان شروط لازم) و (بهعنوان شروط جانشین پذیر/ کافی) است. یافتههای تجربی مؤید قدرت تبیینی الگوی سه سطحی تولید پایدار علم است و با توجه به روش بهکار رفته، میتوان برای نتایج این مطالعه قابلیت تعمیم تحلیلی قائل شد.
کلید واژگان
آموزشعالیتولید پایدار علم
تعمیم تحلیلی
موازنه برابری و کارائی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association
سازمان پدید آورنده
استاد جامعهشناسی دانشگاه شهید بهشتیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه محقق اردبیلی




