سرمایه اجتماعی جوانان در ایران
(ندگان)پدیدآور
شیانی, ملیحهموسوی, میر طاهرمدنی قهفرخی, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تراکم 35 درصدی جمعیت کشور در گستره سنی 29-15 سال به عنوان جمعیت فعال جامعه یک مزیت نسبی است، اما چنانچه از این فرصت و مزیت به درستی استفاده نشود فرصت ها به تهدیدات جدی تبدیل خواهد شد. بنابراین، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای این بخش از جمعیت از مهمترین اولویت ها محسوب می شود. در این میان، سرمایه اجتماعی در کنار دیگر سرمایه ها فرایند پیش بینی شده در برنامه ها را تسهیل و امکان تحقق اهداف را فراهم می سازد.
به منظور سنجش سرمایه اجتماعی جوانان مقیاس چند بعدی ساخته شده و در میان 4500 نفر از افراد 29-15 سال ساکن در استان های کشور به اجرا در آمده است. نوع تحقیق پیمایش، تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است.
یافته ها نشان دهنده ضعف سرمایه اجتماعی در میان جوانان به ویژه در بعد روابط انجمنی و اعتماد به نا آشنایان و مسئولان است. تأثیر ویژگی های فردی و اجتماعی بر سرمایه اجتماعی جوانان هم معنادار بوده است. با توجه به معناداری و روابط وغلبه سرمایه اجتماعی سنتی در میان جوانان، بهبود محیط اجتماعی، تقویت نهادهای مدنی، اصلاح بینش ها، نگرش ها و کنشهای افراد ضروری به نظر می رسد.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیجوانان
روابط انجمنی
اعتماد اجتماعی
انسجام اجتماعی
حمایت اجتماعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه برنامه ریزی اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و بهزیستی
عضو گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی




