تحصیل منضبطانه و کنشگری منفعلانه: نشانه شناسی اجتماعی صف در تجربهتحصیلی دختران جوان
(ندگان)پدیدآور
برادران کاشانی, زهراکرمانی, مهدیفولادیان, مجیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش در نظر دارد با تحلیل نشانهشناختی اجتماعی صف، بهعنوان یکی از منابع نشانهای حاضر در تجربهتحصیلی دختران جوان، بهبازنمایی نظام معنایی شکلگرفته در فضای بینالاذهانی عاملان اجتماعی مذکور بپردازد. در این راستا روایتهای سیزده تن از دختران جوان مشهدی از صف، مبتنی بر رویکرد نشانهشناسی اجتماعی ونلیوون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج این تحقیق نشان داد صف بهمنزلة عرصهای برای اعمال قدرت انضباطی، دانشآموزان را در فرایندی تربیتی وارد میسازد که مشتمل بر مجموعهای از تعاملات نابرابر و عمدتا کلیشهای، و با تمرکز بالا بر تداوم نشانههای صوری وابسته بهآن است. بهعبارت دیگر صف که ظاهرا، ابزار تربیت و آموزش قانون در مدرسه، بهحساب میآید در عمل دانشآموزان را بهسمت فرایندی انفعالی و قدرتزدا میکشاند، بهگونهای که آنان تحصیل را جدا از خود میبینند و نهایتا بهعاملانی فرمانبردار مبدل میشوند
کلید واژگان
تجربهتحصیلیقدرت انضباطی
مدرسه
نشانهشناسی اجتماعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
انجمن جامعه شناسی ایرانIranian Sociological of Association
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه فردوسیاستادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی
استادیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی




