نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاشرفی, سیده مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, نورالهfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, نظام الدینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:09:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:09:41Z
dc.date.available1399-07-09T01:09:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:09:41Z
dc.date.issued2020-08-22en_US
dc.date.issued1399-06-01fa_IR
dc.date.submitted2020-08-31en_US
dc.date.submitted1399-06-10fa_IR
dc.identifier.citationاشرفی, سیده مرضیه, محمدی, نوراله, قاسمی, نظام الدین. (1399). اثربخشی آموزش بهبود کیفیت زندگی بر سرمایۀ‌ روان‌شناختی و خودبخشایش‌گری مادران دارای فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 12(1), 181-200. doi: 10.22099/jsli.2020.5788fa_IR
dc.identifier.issn2228-5075
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jsli.2020.5788
dc.identifier.urihttp://jsli.shirazu.ac.ir/article_5788.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193367
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی بهبود کیفیت زندگی بر سرمایۀ ­روان‌شناختی و خودبخشایش‌گری مادران دارای فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتی بود.طرح پژوهش از نوع آزمایشی همراه با پیش‌آزمون-پس‌­آزمون و پیگیری (یک ماهه) با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ مادرانی بود که فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتی خود را در سال تحصیلی 97- 1396 در یکی از مدارس استثنایی شیراز ثبت نام کرده بودند. با روش نمونه‌گیری هدفمند 20 مادر دارای کودک معلول جسمی‌ـ‌حرکتی به عنوان نمونه انتخاب، و به طور تصادفی در گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش دورۀ آموزش   کیفیت ­زندگی را در 10 جلسۀ 90 دقیقه‌ای به روش گروهی دریافت کرد، گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت و آموزشی تا پایان این دوره دریافت نکرد. داده­‌ها به وسیلۀ پرسش‌نامۀ­ سرمایۀ روان‌شناختی لوتانز و همکاران، پرسش‌نامۀ خودبخشایش‌گری ول و همکاران، جمع­‌آوری و به روش تحلیل ­کوواریانس چند­متغیره (مانکوا) به کمک SPSS-24 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌­ها نشان داد که آموزش  کیفیت­ زندگی بر سرمایۀ ­روان‌شناختی، مؤلفه­‌های امیدواری و خوش‌بینی در هر دو مرحلۀ پس‌­آزمون و پیگیری معنی‌دار بوده و بر مؤلفه‌­های تاب‌­آوری و خودکارآمدی معنی‌دار نبوده است. سایر یافته­‌ها نشان داد این برنامۀ آموزشی بر احساس و باور به خودبخشایش‌گری مادران دارای کودک معلول جسمی‌ـ‌حرکتی اثربخشی معنی‌داری دارد، اما این اثربخشی در ارتباط با باور به خودبخشایش‌گری در پیگیری یک ماهه از ثبات برخوردار نبوده است. بنابراین، می‌توان گفت آموزش رویکردهای   روان‌شناسی ­مثبت‌نگر مبتنی بر اصلاح ابعاد کیفیت زندگی با ایجاد سازه­‌های مثبت مانند امید، خوش‌بینی و افزایش خودبخشایش‌گری در جهت افزایش کیفیت زندگی خانواده­‌هایی که فرزندان معلول دارند مفید و مؤثر است.fa_IR
dc.format.extent1419
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات آموزش و یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jsli.2020.5788
dc.subjectخودبخشایش‌گریfa_IR
dc.subjectسرمایۀ روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectمعلول جسمی‌ـ‌حرکتیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش بهبود کیفیت زندگی بر سرمایۀ‌ روان‌شناختی و خودبخشایش‌گری مادران دارای فرزند معلول جسمی‌ـ‌حرکتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روان‌شناسی بالینی، استاد دانشگاه شیراز، عضو هیئت علمی، شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روان‌شناسی ، استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون، عضو هیئت علمی، کازرون، ایران( نویسنده مسئول)fa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue1
dc.citation.spage181
dc.citation.epage200


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد