• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی-هیجانی بر تاب‌آوری و سازگاری نوجوانان پسر دانش‌آموز مدارس شبانه‌روزی

    (ندگان)پدیدآور
    قدیری, فاطمهعالی, شهربانوآقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    929.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های اجتماعی-هیجانی بر تاب­آوری و سازگاری دانش­آموزان مدارس شبانه­روزی بود. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل و جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان پسر دورۀ اول متوسطه مدارس شبانه‌روزی شهرستان نیشابور در سال تحصیلی97-1396 بودند. از این میان 100 نفر با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و پرسش­نامۀ تاب­آوری کانر و دیویدسون، و سازگاری سینهاو سینگ را تکمیل کردند. سپس از 30 دانش‌آموز که تاب‌آوری و سازگاری پایین‌تر از متوسط گزارش نمودند، به‌طور تصادفی 15 نفر درگروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل گماشته شدند. افراد گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش مهارت­های اجتماعی- هیجانی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد آموزش مهارت­های اجتماعی – هیجانی موجب بهبود معنی‌دار میزان تاب­آوری دانش­آموزان شرکت‌کننده در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل می­شود، و کاهش معنی‌دار رفتارهای ناسازگارانه را در این گروه به همراه دارد. به‌طور خلاصه، می­توان نتیجه گرفت آموزش مهارت­های اجتماعی – هیجانی موجب بهبود معنی‌دار توانمندی­های تاب­آوری و سازگاری دانش­آموزان مدارس شبانه روزی می­شود.
    کلید واژگان
    آموزش مهارت‌های اجتماعی- هیجانی
    تاب‌آوری
    دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی
    سازگاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
    استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    استادگروه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2020.35147.2992
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5565.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193353

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب