تعامل استاد - دانشجو و رابطۀ آن با رشد مهارتهای شناختی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
رستمی نسب, حلیمهسلطانی, اصغرفضیلت پور, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط ساختاری میان تعاملات استاد – دانشجو و رشد مهارتهای شناختی دانشجویان با میانجی درگیری کلاسی، احساس تعلق و خودچالشی علمی آنان بود. نوع پژوهش توصیفی با طرح همبستگی است. شرکتکنندگان پژوهش 415 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 96-95 بودند که با روش نمونهگیری طبقهای نسبتیانتخاب شدند. ابزار پژوهش برگرفته از پرسشنامه تجارب دورۀ کارشناسی دانشگاه کالیفرنیا بود. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، از طریق روش تحلیل عاملی تأییدی، روایی ابزار تأیید گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد که تعاملات استاد – دانشجو با رشد مهارتهای شناختی، درگیری کلاسی، خودچالشی علمی و احساس تعلق دانشجویان رابطۀ مثبت و معنیداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که رابطۀ تعاملات استاد – دانشجو با رشد مهارتهای شناختی دانشجویان، با میانجی درگیری کلاسی، مثبت و معنیدار است. با اینحال، رابطۀ تعاملات استاد– دانشجو و درگیری کلاسی دانشجویان، با میانجیخودچالشی علمی و احساس تعلق آنان، معنیدار نبود. این یافتهها دلالتهای مهمی برای نقش تعامل استاد – دانشجو در افزایش و رشد بروندادهای تحصیلی دانشجویان دارد.
کلید واژگان
احساس تعلقتعامل استاد – دانشجو
خودچالشی علمی
درگیری کلاسی
مهارتهای شناختی
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
دانشیار بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران




