• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعامل استاد - دانشجو و رابطۀ آن با رشد مهارت‌های شناختی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    رستمی نسب, حلیمهسلطانی, اصغرفضیلت پور, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.231 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، بررسی روابط ساختاری میان تعاملات استاد – دانشجو و رشد مهارت­های شناختی دانشجویان با میانجی­ درگیری کلاسی، احساس تعلق و خودچالشی ­علمی آنان بود. نوع پژوهش توصیفی با طرح همبستگی است. شرکت­کنندگان پژوهش 415 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 96-95 بودند که با روش نمونه­گیری طبقه‌ای نسبتیانتخاب شدند. ابزار پژوهش برگرفته از پرسش­نامه تجارب دورۀ کارشناسی دانشگاه کالیفرنیا بود. پایایی ابزار با استفاده از روش همسانی درونی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، از طریق روش تحلیل عاملی تأییدی، روایی ابزار تأیید گردید. به ‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌ها، از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار AMOS  نسخه 23 استفاده شد. نتایج نشان داد که تعاملات استاد – دانشجو با رشد مهارت­های شناختی، درگیری کلاسی، خودچالشی علمی و احساس تعلق دانشجویان رابطۀ مثبت و معنی­داری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که رابطۀ تعاملات استاد – دانشجو با رشد مهارت­های شناختی دانشجویان، با میانجی­ درگیری کلاسی، مثبت و معنی­دار است. با این‌حال، رابطۀ تعاملات استاد– دانشجو و درگیری کلاسی دانشجویان، با میانجی­خودچالشی علمی و احساس تعلق آنان، معنی­دار نبود. این یافته‌ها دلالت‌های مهمی برای نقش تعامل استاد – دانشجو در افزایش و رشد برون‌دادهای تحصیلی دانشجویان دارد.
    کلید واژگان
    احساس تعلق
    تعامل استاد – دانشجو
    خودچالشی علمی
    درگیری کلاسی
    مهارت‌های شناختی
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، بخش علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
    دانشیار بخش علوم تربیتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
    دانشیار بخش روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2020.31474.2699
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5539.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193350

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب