نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorربانی, زینبfa_IR
dc.contributor.authorحجازی, الههfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:09:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:09:36Z
dc.date.available1399-07-09T01:09:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:09:36Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-08en_US
dc.date.submitted1397-05-17fa_IR
dc.identifier.citationربانی, زینب, حجازی, الهه. (1398). انگیزش و هیجان‌های تحصیلی بر اساس نیم‌رخ‌های درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه شهر تهران. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 11(1), 1-25. doi: 10.22099/jsli.2019.5334fa_IR
dc.identifier.issn2228-5075
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jsli.2019.5334
dc.identifier.urihttp://jsli.shirazu.ac.ir/article_5334.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193338
dc.description.abstractهدف از پژوهش حاضر مقایسۀ انگیزش و هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان براساس نیم‌رخ‌های درگیری تحصیلی در آنها با رویکردی فرد-محور بود. بدین منظور تعداد ۵۸۶ نفر از دانش‌آموزان پایۀ نهم از دبیرستان‌های شهر تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای سه مرحله‌ای انتخاب شده، و به پرسش‌نامه‌های درگیری تحصیلی، انگیزش تحصیلی و هیجان‌های تحصیلی پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل نیم‌رخ نهفته چهار نیم‌رخ از درگیری تحصیلی دانش‌آموزان مشخص شد، که با عناوین نیم‌رخ درگیری زیاد، درگیری متوسط، درگیری کم و حداقل درگیری نام‌گذاری شدند. این چهار گروه در کارکردهای انگیزشی و هیجانی تفاوت داشتند، به‌این‌صورت که میزان هیجان لذت در دانش‌آموزان با نیم‌رخ درگیری زیاد در بالاترین حد و در نیم‌رخ حداقل درگیری، کمترین مقدار بود. هیجان منفی اضطراب در دانش‌آموزان با نیم‌رخ حداقل درگیری، بیشترین و در نیم‌رخ درگیری زیاد، کمترین میزان بود. برای انگیزش درون‌زاد و برون‌زاد نیز در دانش‌آموزان با نیم‌رخ درگیری زیاد، بیشترین میزان و در نیم‌رخ حداقل درگیری کمترین میزان به دست آمد، اما بی‌انگیزشی در نیم‌رخ حداقل درگیری بیشترین میزان و در نیم‌رخ درگیری زیاد، کمترین میزان را داشت. الگوهای به دست آمده نشان‌دهندۀ این است که، انگیزش و هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان به عنوان تابعی از ترکیب ابعاد درگیری تحصیلی تغییر می­کند. این مطالعه نه تنها شواهد تجربی از ماهیت چندبعدی درگیری تحصیلی را نشان می‌دهد، بلکه در رابطه با انگیزش و هیجان‌های مرتبط با پیشرفت نیز کاربرد دارد. در نظر گرفتن ابعاد چندگانۀ­ درگیری تحصیلی دانش‌آموزان به صورت هم‌زمان با دیدگاه فرد-محور، استفاده از یک رویکرد مفید برای نشان دادن ناهمگنی نمونه، پیدا کردن الگوهای متفاوت درگیری ­تحصیلی و پیشایندهایش را نوید می­­دهد.fa_IR
dc.format.extent1682
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیرازfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مطالعات آموزش و یادگیریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jsli.2019.5334
dc.subjectرویکرد فرد- محورfa_IR
dc.subjectدرگیری تحصیلیfa_IR
dc.subjectانگیزش تحصیلیfa_IR
dc.subjectهیجان‌های تحصیلیfa_IR
dc.subjectتحلیل نیم‌رخfa_IR
dc.subjectمطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیریfa_IR
dc.titleانگیزش و هیجان‌های تحصیلی بر اساس نیم‌رخ‌های درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دورۀ اول متوسطه شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روان‌شناسی تربیتی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage25
nlai.contributor.orcid0000-0003-3032-5554


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد