| dc.contributor.author | ربانی, زینب | fa_IR |
| dc.contributor.author | حجازی, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:09:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:09:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:09:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:09:36Z | |
| dc.date.issued | 2019-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-08-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-05-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ربانی, زینب, حجازی, الهه. (1398). انگیزش و هیجانهای تحصیلی بر اساس نیمرخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دورۀ اول متوسطه شهر تهران. مجله مطالعات آموزش و یادگیری, 11(1), 1-25. doi: 10.22099/jsli.2019.5334 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-5075 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2019.5334 | |
| dc.identifier.uri | http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5334.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193338 | |
| dc.description.abstract | هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ انگیزش و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان براساس نیمرخهای درگیری تحصیلی در آنها با رویکردی فرد-محور بود. بدین منظور تعداد ۵۸۶ نفر از دانشآموزان پایۀ نهم از دبیرستانهای شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای سه مرحلهای انتخاب شده، و به پرسشنامههای درگیری تحصیلی، انگیزش تحصیلی و هیجانهای تحصیلی پاسخ دادند. با استفاده از روش تحلیل نیمرخ نهفته چهار نیمرخ از درگیری تحصیلی دانشآموزان مشخص شد، که با عناوین نیمرخ درگیری زیاد، درگیری متوسط، درگیری کم و حداقل درگیری نامگذاری شدند. این چهار گروه در کارکردهای انگیزشی و هیجانی تفاوت داشتند، بهاینصورت که میزان هیجان لذت در دانشآموزان با نیمرخ درگیری زیاد در بالاترین حد و در نیمرخ حداقل درگیری، کمترین مقدار بود. هیجان منفی اضطراب در دانشآموزان با نیمرخ حداقل درگیری، بیشترین و در نیمرخ درگیری زیاد، کمترین میزان بود. برای انگیزش درونزاد و برونزاد نیز در دانشآموزان با نیمرخ درگیری زیاد، بیشترین میزان و در نیمرخ حداقل درگیری کمترین میزان به دست آمد، اما بیانگیزشی در نیمرخ حداقل درگیری بیشترین میزان و در نیمرخ درگیری زیاد، کمترین میزان را داشت. الگوهای به دست آمده نشاندهندۀ این است که، انگیزش و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان به عنوان تابعی از ترکیب ابعاد درگیری تحصیلی تغییر میکند. این مطالعه نه تنها شواهد تجربی از ماهیت چندبعدی درگیری تحصیلی را نشان میدهد، بلکه در رابطه با انگیزش و هیجانهای مرتبط با پیشرفت نیز کاربرد دارد. در نظر گرفتن ابعاد چندگانۀ درگیری تحصیلی دانشآموزان به صورت همزمان با دیدگاه فرد-محور، استفاده از یک رویکرد مفید برای نشان دادن ناهمگنی نمونه، پیدا کردن الگوهای متفاوت درگیری تحصیلی و پیشایندهایش را نوید میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1682 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شیراز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات آموزش و یادگیری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2019.5334 | |
| dc.subject | رویکرد فرد- محور | fa_IR |
| dc.subject | درگیری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | انگیزش تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | هیجانهای تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل نیمرخ | fa_IR |
| dc.subject | مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری | fa_IR |
| dc.title | انگیزش و هیجانهای تحصیلی بر اساس نیمرخهای درگیری تحصیلی دانشآموزان دورۀ اول متوسطه شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 25 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-3032-5554 | |