حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی: نقش واسطهای باورهای خودکارآمدی
(ندگان)پدیدآور
رضایی, الههتوحیدی, افسانهموسوی نسب, سید محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر، رابطة حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی با واسطهگری باورهای خودکارآمدی را بررسی کرده است. مشارکتکنندگان شامل 380 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان (236 دختر، 144 پسر) بودند که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پرسشنامههای حمایت اجتماعی (واکس و همکاران)، انگیزش تحصیلی (هارتر) و باورهای خودکارآمدی (شرر و همکاران) استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر با توجه به مدل اصلی پژوهش حاکی از آن بود که حمایت اجتماعی به طور مستقیم با انگیزش تحصیلی رابطه ندارد، بلکه به صورت غیرمستقیم از طریق باورهای خودکارآمدی، به عنوان متغیر واسطهای، برانگیزش تحصیلی اثر میگذارد. همچنین، از بین ابعاد حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، حمایت دوستان و حمایت دیگران)، تنها دو بعد حمایت خانواده و حمایت دیگران تأثیر مثبت و مستقیمی بر باورهای خودکارآمدی دانشجویان داشت. علاوه بر این، باورهای خودکارآمدی توانست اثر مثبت و مستقیمی بر انگیزش تحصیلی (درونی، بیرونی) دانشجویان داشته باشد، اما حمایت دوستان نتوانست رابطة معناداری را با باورهای خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دانشجویان نشان دهد. درمجموع، باورهای خودکارآمدی در رابطة بین حمایت اجتماعی و انگیزش تحصیلی نقش واسطهای داشتند، و مؤید این واقعیت است که حمایتهای مؤثر از جانب خانواده و اجتماع جهت تقویت باورهای فراگیران و همچنین ترغیب تواناییهای آنان برای بالابردن انگیزش تحصیلی نقش مؤثری دارند.
کلید واژگان
انگیزش تحصیلیحمایت اجتماعی
باورهای خودکارآمدی
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان




