• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین دلزدگی تحصیلی دانش‌آموزان با توجه به ادراک از محیط یادگیری و میانجی‌گری ارزش تکلیف

    (ندگان)پدیدآور
    دلاورپور, محمدآقاحسینچاری, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.236 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    احساس دلزدگی یک هیجان تحصیلی منفی مخرب است که مانع تحقق مؤثر توانمندی‌های دانش‌آموزان می‌شود. بنابراین، شناسایی علل وقوع چنین هیجانی حائز اهمیت است. بر این اساس، در این پژوهش در چارچوب یک مدل علّی، نقش عناصر محیط یادگیری ادراک‌شده و ابعاد ارزش تکلیف در بروز این هیجان بررسی شده است. شرکت‌کنندگان در پژوهش شامل 718 دانش‌آموز (380 دختر و 338 پسر) دورة متوسطة دوم در شهر شیراز بودند که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها سه پرسش‌نامة «در این کلاس چه می‌گذارد»، «ارزش تکلیف» و «دلزدگی مرتبط با کلاس و یادگیری» استفاده شد. به‌منظور بررسی مدل مفروض روش معادلات ساختاری، و برای تعیین نقش میانجی‌گری ارزش تکلیف روش بوت‌استراپ در نرم افزار AMOS، به‌کار گرفته شد. نتایج نشان داد که جهت‌گیری تکلیف به‌عنوان یکی از ابعاد محیط یادگیری ادراک شده، به‌طور مستقیم ابعاد ارزش تکلیف شامل ارزش موفقیت، ارزش علاقه‌مندی و ارزش کاربردی را مثبت پیش‌بینی می‌کند. دو بعد دیگر محیط، یعنی حمایت معلم و تحقیق، پیش‌بینی‌کنندة مستقیم و مثبت ابعاد علاقه‌مندی و کاربردی ارزش تکلیف هستند. انسجام بین دانش‌آموزان به‌طور مستقیم ارزش موفقیت را مثبت و ارزش علاقه‌مندی را منفی پیش‌بینی می‌کند. عدالت نیز اثر پیش‌بینی‌کنندگی مستقیم و مثبت بر ارزش موفقیت دارد. بررسی اثرات غیرمستقیم نیز نشان داد که از بین ابعاد ارزش تکلیف، تنها ارزش علاقه‌مندی نقش میانجی در رابطة بین ابعاد محیطی انسجام بین دانش‌آموزان، جهت‌گیری تکلیف، تحقیق و حمایت معلم با دلزدگی تحصیلی ایفا می‌کند. مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. سرانجام در پرتو پیشینه، نتایج به بحث گذاشته شده و کاربردهای تلویحی آن‌ها برای انجام اقدام‌های لازم نیز خاطر نشان شده است.
    کلید واژگان
    محیط یادگیری کلاس
    ارزش تکلیف
    دلزدگی تحصیلی
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-02-20
    1397-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، استادیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه سمنان
    دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2019.23736.2116
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_5150.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193328

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب