تاثیر آموزش خلاقیت بر عوامل شناختی مرتبط با خلاقیت: گزارشی از طرح مدارس فصلی خلاقیت و ایده پردازی در فارس
(ندگان)پدیدآور
میهمی, حسینداسمه, پوریاباستان, محمد رامیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خلاقیت و نوآوری لازمة استمرار زندگی انسان در مواجهه با چالشها است. خلاقیت که به عنوان استفاده از توانایی ذهنی برای ایجاد ایدههای جدید تعریف میشود، قابل آموزش و ترویج است. پژوهش حاضر در پی آن بود تا تاثیر آموزش خلاقیت بر عوامل شناختی مرتبط با آن که شامل توانایی مشاهده، توانایی تفکر، توانایی تحلیل داده، انسجام فکری، استفاده از دانش قبلی و توانایی استفاده از اطلاعات درون متنی عوامل ششگانه است را در دانشآموزان پایه نهم، دهم و یازدهم مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش تعداد 73 دانشآموز (33 دختر و 40 پسر) در یک دوره مدرسه فصلی خلاقیت و ایدهپردازی شرکت کردند. طرح این پژوهش به صورت یک گروه پیش آزمون-پس آزمون بود. برای ارزیابی پیشرفت دانشآموزان از دو فعالیت پروژه محور استفاده شد. در طراحی این دو پروژه از تمامی عوامل ششگانه استفاده شد و دانشآموزان به این فعالیتها قبل و بعد از شرکت در کارگاههای خلاقیت به صورت انفرادی و گروهی پاسخ دادند. پاسخهای دانشآموزان توسط دو ارزیاب و به وسیلة یک مقیاس ششگانه بررسی شد. به منظور اطمینان از پایایی نمرهگذاران، پایایی بین دو نمره گذار که بیانگر دقت پایایی نمره گذاری بود، محاسبه شد. یافتههای به دست آمده در بخش انفرادی نشان داد که آموزشهای ارائه شده در بحث خلاقیت تاثیر معناداری بر عوامل ششگانه در دانشآموزان داشته است. همچنین این تاثیر معنادار در فعالیتهای گروهی نیز دیده شد. بعلاوه، یافتههای این پژوهش نشاندهندة وجود تفاوت معنادار در عملکرد انفرادی دانشآموزان دختر و پسر در انجام فعالیتهای پروژه-محور بود. با این وجود، هیچ تفاوت معناداری بین دانشآموزان گروه دختر و گروه پسر وقتی فعالیتهای پروژه-محور را به صورت گروهی به انجام میرساندند دیده نشد. از نتایج به دست آمده از این پژوهش میتوان به موثر بودن آموزش خلاقیت در بهبود توانایی خلاقیت دانشآموزان رسید.
کلید واژگان
آموزش خلاقیتمدارس فصلی خلاقیت
توانایی تفکر
توانایی مشاهده
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی کاربردی دانشگاه شیرازپژوهشگر پسادکتری بخش شیمی و بیوشیمی دانشگاه هاروارد، کمبریج، ماساچوست
کارشناس ارشد برنامه ریزی و پژوهش بنیاد نخبگان استان فارس
شاپا
2228-5075Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق
داورپناه, سید هدایت اله؛ هویدا, رضا؛ بارنت, رونالد؛ جمشیدیان, عبدالرسول (2021-02-19)هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق بوده است. برای دستیابی به این هدف از دو روش مرور نظاممند و بسط مفهومی بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که طبق دیدگاه بارنت (2020) ایده ...
-
الگوی کاربردی پرورش خلاقیّت کودکان از طریق موسیقی توسط معلّمان غیرمتخصّص در مدارس ابتدایی (با اتّکا به تجارب آموزشی و نوآوری های موسیقایی جان کیج )
آخوندی, زهرا؛ افهمی, رضا (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2018-05-22)زمینه: نظر به اهمیّت خلاقیّت در توسعه جهانی و تأکیدبر پرورش آن در سنین کودکی و نقش هنر در شکوفایی آن ازیک سو و ابراز نگرانی ها مبنی بر «بحران خلاقیّت» و فقدان درک آن در مدارس، ازدیگرسو، لزوم ارائۀ راهکارهایی نو و کاربردی ...
-
تحلیل رابطه بین هوش هیجانی ، هوش معنوی دانشجویان و نظریه خلاقیت گیلفورد در فضاهای آموزشی (مورد کاوی: دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه)
مقدسی, محمد مهدی؛ علی بیگی, نگین (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2021-02-19)هدف: پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی و هوش معنوی در فضاهای آموزشی و مولفه های نظریه خلاقیت گیلفورد(1967) با رویکرد ارتقاء خلاقیت دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه می باشد. روش: این پژوهش از نظر روش ...




