بررسی ویژگیهای روانسنجی فرم کوتاه اندازهگیری بازتاب اخلاق اجتماعی در دانشآموزان کمتوان ذهنی
(ندگان)پدیدآور
تیموری آسفیچی, محمد مهدیخوشبخت, فریباهمتی علمدارلو, قربانتیموری آسفیچی, علیاعتمادی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی ( پایایی، روایی و تحلیل عوامل) مقیاس «فرم کوتاه اندازه گیری بازتاب اخلاق اجتماعی» ( گیبز، باسینگر و فولر) در دانشآموزان کمتوان ذهنی خفیف شهر شیراز انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان با کم توانی ذهنی خفیف بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونه پژوهش شامل 80 دانشآموز با کم توانی ذهنی خفیف بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای تصادفی از بین چهار مرکز دخترانه و پسرانه دانش آموزان با ناتوانی ذهنی انتخاب شدند. همچنین 80 دانشآموز بدون ناتوان ذهنی نیز به شیوة همتاسازی ( متغیر جنسیت و سن) جهت بررسی روایی افتراقی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیر پژوهش، مقیاس «فرم کوتاه اندازه گیری بازتاب اخلاق اجتماعی» (گیبز و همکاران) بر روی هر یک از شرکت کنندگان اجرا شد. روایی مقیاس به شیوه تحلیل عامل، همسانی درونی، روایی صوری و روایی افتراقی و پایایی مقیاس به روش بازآزمایی، آلفای کرونباخ و ضریب توافق بین نمره گذاران مورد ارزیابی قرار گرفت. محتوای مقیاس به شیوه مؤلفههای اصلی مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و نتایج تحلیل، سه عامل (اعتماد، زندگی و قانون) را نشان داد. ضرایب همبستگی عوامل با یکدیگر و نمره کل در تمامی موارد معنیدار و بین 47/0تا 87/0 متغیر بود. همچنین ضریب پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ برای کل مقیاس 82/0و برای بعد اول، دوم و سوم به ترتیب 77/0، 57/0و59/0 بدست آمد. ضریب پایایی نمرهگذاران و بازآزمایی نیز به ترتیب 95/0و 91/0 برای نمره کل مقیاس محاسبه شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین دانش آموزان با و بدون کم توانی ذهنی خفیف در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p
کلید واژگان
فرم کوتاه اندازهگیری بازتاب اخلاق اجتماعیروایی
پایایی
تحلیل عاملی
دانشآموزان با کمتوانی ذهنی
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیرازاستادیار دانشگاه شیراز
استادیار دانشگاه شیراز
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز




