• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی‌های روانسنجی فرم کوتاه اندازه‌گیری بازتاب اخلاق اجتماعی در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

    (ندگان)پدیدآور
    تیموری آسفیچی, محمد مهدیخوشبخت, فریباهمتی علمدارلو, قربانتیموری آسفیچی, علیاعتمادی, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.217 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­های روان‌سنجی ( پایایی، روایی و تحلیل عوامل) مقیاس «فرم کوتاه اندازه­ گیری بازتاب اخلاق اجتماعی» ( گیبز، باسینگر و فولر) در دانش‌آموزان کم­توان ذهنی خفیف شهر شیراز انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش ­آموزان با کم ­توانی ذهنی خفیف بالای 16 سال دوره متوسطه شهر شیراز بود. نمونه‌ پژوهش شامل 80 دانش­آموز با کم ­توانی ذهنی خفیف بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه ­ای تصادفی از بین چهار مرکز دخترانه و پسرانه دانش ­آموزان با ناتوانی ذهنی انتخاب شدند. همچنین 80 دانش‌آموز بدون ناتوان ذهنی نیز به شیوة همتاسازی ( متغیر جنسیت و سن) جهت بررسی روایی افتراقی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیر پژوهش، مقیاس «فرم کوتاه اندازه ­گیری بازتاب اخلاق اجتماعی» (گیبز و همکاران) بر روی هر یک از شرکت ­کنندگان اجرا شد. روایی مقیاس به شیوه تحلیل عامل، همسانی درونی، روایی صوری و روایی افتراقی و پایایی مقیاس به روش بازآزمایی، آلفای کرونباخ و ضریب توافق بین نمره­ گذاران مورد ارزیابی قرار گرفت. محتوای مقیاس به شیوه مؤلفه‌های اصلی مورد تحلیل عاملی قرار گرفت و نتایج تحلیل، سه عامل (اعتماد، زندگی و قانون) را نشان داد. ضرایب همبستگی عوامل با یکدیگر و نمره کل در تمامی موارد معنی­دار و بین 47/0تا 87/0 متغیر بود. همچنین ضریب پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ برای کل مقیاس 82/0و برای بعد اول، دوم و سوم به ترتیب 77/0، 57/0و59/0 بدست آمد. ضریب پایایی نمره‌گذاران و بازآزمایی نیز به ترتیب  95/0و 91/0 برای نمره کل مقیاس محاسبه شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تی مستقل نیز نشان داد که بین دانش ­آموزان با و بدون کم­ توانی ذهنی خفیف در نمره کل مقیاس قضاوت اخلاقی و ابعاد آن، در سطح (001/0p
    کلید واژگان
    فرم کوتاه اندازه‌گیری بازتاب اخلاق اجتماعی
    روایی
    پایایی
    تحلیل عاملی
    دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز
    استادیار دانشگاه شیراز
    استادیار دانشگاه شیراز
    کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه تهران
    کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2018.4920
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4920.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193324

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب