آسیب شناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشتههای علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
معارفوند, زهراشمس, غلامرضاصباغیان, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته های علوم انسانی به روش کیفی بود. در این پژوهش به مصاحبه نیمه ساختمند با 14 نفر از اعضای هیئت علمی و مدیران آموزشی و 18 نفر از دانشجویان رشته های علوم انسانی پرداخته شد. جهت تحلیل نتایج مصاحبه به تحلیل محتوا با استفاده از شیوه مقوله بندی پرداخته و چون روند انجام مصاحبه بر اساس چارچوب مفهومی به دست آمده از بررسی پیشینه بود، لذا از روش قیاسی (کل به جزء) در تحلیل محتوا و مقوله بندی دادههای کیفی استفاده شد. مقولات به دست آمده مطابق با چارچوب بررسی فرهنگ یادگیری سطوح سهگانة فردی، نهادی و تعاملی طبقهبندی گردید. براین اساس، سطح فردی شامل، انگیزه یادگیری، نقش یادگیرنده، انتظارات دانشجویان از یادگیری، وظایف یادگیرنده میشود. سطح نهادی با ابعاد تقدیر و تشویق نوآوری آموزشی، قوانین رسمی و غیر رسمی، بهبود کیفیت زمینه یادگیری، توسعه هیئت علمی، توانمندسازی ظرفیت آموزش ارائه گردید و سطح تعاملی نیز دارای ابعاد فضای یادگیری، ساختار محتوا، اهداف، رسانه، ارزشیابی، روابط اساتید با دانشجویان، استاد، چارچوب زمان است. بهبود فرهنگ یادگیری دانشجویان نمایانگر اعتبار و ارزشمندی فعالیتها و اقدامات آموزشی گروههای تحصیلی علوم انسانی بوده و میتواند در کیفیت عملکرد آنها اثرگذار باشد، لذا یافته های پژوهش در توسعه فرهنگ یادگیری دانشجویان رشته های علوم انسانی موثر است.
کلید واژگان
رشتههای علوم انسانیفرهنگ یادگیری
آسیبشناسی
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت آموزش عالی، دانش آموخته دانشگاه شهید بهشتیدانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
استاد آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی




