فراتحلیل اثربخشی روشهای تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
محمودی, فیروزصادقی, فرزانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش انجام فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در زمینة تاثیر روشهای تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است. برای انجام فراتحلیل از رویکرد هانتر و اشمیت استفاده شده است. از بین 70 مطالعه شناسایی شده، 37 مطالعه وارد تحلیل شد. با توجه به اینکه برخی مطالعات از چندین متغیر یا مداخله استفاده کرده بودند چند بار در فرایند فراتحلیل بررسی شدند که در نهایت از کل پژوهشها اندازه اثر برابر با 55 به دست آمد. نتایج نشان داد که روشهای تدریس فعال تاثیر مثبت و معنیداری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با اندازه اثر بالا دارد، و طبق معیار کوهن این تاثیر در حد زیاد ارزیابی میشود. همچنین فراتحلیل نشان داد که میانگین اندازه اثر در دانشآموزان دختر و پسر معنیدار است و بر اساس مقیاس کوهن، در حد زیاد میباشد. به طور کلی، استفاده از شیوههای تدریس فعال باعث پیشرفت تحصیلی و یادگیری معنیدار میشود و در نتیجه آن انتقال یادگیری به جهان خارج افزایش مییابد.
کلید واژگان
تدریس فعالیادگیری فعال
پیشرفت تحصیلی دانشآموز
فراتحلیل
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریزدانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز




