اثر پیشبینیکنندگی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی بر اضطراب امتحان: بررسی نقش واسطهای تعللورزی تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
دیانت, حمیدهرضایی, علی محمدطالع پسند, سیاوشمحمدی فر, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانشجویانی که اضطراب امتحان را تجربه میکنند با احساس تنش، ترس و نگرانی در موقعیتهایی که مورد ارزیابی قرار میگیرند روبرو میشوند که میتواند افت چشمگیری در تواناییهای آنها ایجاد کند. لذا پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، با هدف شناسایی عاملهایی که بر اضطراب امتحان مؤثر است، انجام شد. بدین منظور خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیرهای برونزاد مدل، تعللورزی تحصیلی به عنوان متغیر واسطهای و اضطراب امتحان به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. شرکتکنندگان این پژوهش 443 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان (179 پسر و264 دختر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر اساس دانشکده و مقطع تحصیلی انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه «خودتنظیمی تحصیلی ماگنو»، «خودکارآمدی تحصیلی موریس»، «تعللورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم» و « اضطراب امتحان پنتریچ و دیگروت» بود. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای پژوهش، برازش مناسبی دارد و خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم (با میانجیگری تعللورزی) اضطراب امتحان را پیشبینی نمودند. در این میان رابطهی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان منفی و معنادار و رابطهی تعللورزی با اضطراب امتحان مثبت و معنادار بود. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر استفاده از تدابیر لازم به منظور افزایش خودتنظیمی و خودکارآمدی و همچنین آموزش چگونگی مقابله با تعللورزی به منظور انجام به موقع تکالیف و کاهش اضطراب امتحان پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
خودتنظیمیخودکارآمدی
تعللورزی
اضطراب امتحان
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه سمناناستادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
استادیار دانشگاه سمنان




