رابطهی جهتگیری ارتباطی خانواده و نگرش نسبت به خلاقیت با نقش میانجی انگیزش تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
ملتفت, قوامساداتی فیروزآبادی, سمیهاداوی, حمیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل الگوی ارتباطی خانواده و نگرش نسبت به خلاقیت در دانشآموزان دبیرستانی با نقش میانجیگری انگیزش تحصیلی بود. شرکتکنندگان پژوهش، 328 دانشآموز (145 پسر، 183 دختر) مقطع دبیرستان شهر الیگودرز بودند. که به پرسشنامهی نگرش نسبت به خلاقیت شیفر، پرسشنامهی الگوی ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریچی و پرسشنامهی انگیزش تحصیلی از گی والرند و بلانچارد، پاسخ دادند. به منظور بررسی پایایی آزمون از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید؛ که پایایی مقیاسهای پژوهش تأیید گردید. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش به طور کلی نشان داد که خلاقیت دانشآموزان تحت تأثیر الگوی ارتباطی خانواده و انگیزش تحصیلی قرار دارد. بدین صورت که از بین ابعاد جهتگیری ارتباطی خانواده، جهتگیری گفتوشنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی نگرش نسبت به خلاقیت را پیشبینی میکنند. در رابطه با الگوی ارتباطی خانواده با انگیزش درونی نتایج نشان داد که جهتگیری گفتوشنود به صورت مثبت و جهتگیری همنوایی به صورت منفی انگیزش درونی را پیشبینی میکنند. دیگر نتایج نشان داد که جهتگیری گفتوشنود از طریق انگیزش درونی به صورت مثبت و از طریق بیانگیزشی به صورت منفی خلاقیت را پیشبینی میکنند. در مجموع نتایج نشان میدهد که الگوهای ارتباطی خانواده با واسطهی انگیزش میتواند بر نگرش نسبت به خلاقیت اثر بگذارد. بنابراین نتایج پژوهش میتواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار والدین و معلمان به منظور بهبود خلاقیت فراهم کند از جمله اینکه معلمان و والدین میتوانند با بهرهگیری از شیوههای آموزشی و تربیتی مشارکتی و گفتگو محور زمینه را برای ایجاد انگیزهی درونی و بهطبع آن خلاقیت فراهم آورند.
کلید واژگان
نگرش به خلاقیتگفتوشنود
همنوایی و انگیزش تحصیلی
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوجاستادیار روانشناسی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج




