رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان
(ندگان)پدیدآور
جعفری, سکینهدامغانیان, حسینعبدشریفی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، رابطهی ساختاری نقش گروههای آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوهی گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب میشود. جامعهی آماری شامل تمامی معلمان دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-1392 بودند؛ که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای نقش گروههای آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان دادهها گردآوری شد. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه معلمان، رهبری گروه و ارتباطات بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ابعاد نقش گروههای آموزشی (هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب) با ابعاد کیفیت عملکرد (نقش حرفهای، ارتباطات، مدیریت ارائهی دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف، مدیریت کلاس) رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر و ارزیاب گروههای آموزشی پیشبینی کنندهی معناداری کیفیت عملکرد معلمان میباشد. گروههای آموزشی با ایفای نقشهای هماهنگکننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب میتوانند به طور مستقیم کیفیت عملکرد معلمان را تحت تأثیر قرار دهند.
کلید واژگان
نقش گروههای آموزشیکیفیت عملکرد
معلمان
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمناندانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز




