• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه‌ی ساختاری نقش گروه‌های آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان

    (ندگان)پدیدآور
    جعفری, سکینهدامغانیان, حسینعبدشریفی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1004.کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش، رابطه­ی ساختاری نقش گروه‌های آموزشی با کیفیت عملکرد معلمان دبیرستان‌های شهر یاسوج بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه­ی گردآوری داده­ها از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی محسوب می­شود. جامعه­ی آماری شامل تمامی معلمان دبیرستان‌های شهر یاسوج در سال تحصیلی 93-1392 بودند؛ که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای تعداد 201 نفر از معلمان (111 نفر) معلم مرد و (90 نفر) معلم زن به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای نقش گروه‌های آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان داده­ها گردآوری شد. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده‌ها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که از دیدگاه معلمان، رهبری گروه و ارتباطات بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده‌اند. بین ابعاد نقش گروه‌های آموزشی (هماهنگ‌کننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب) با ابعاد کیفیت عملکرد (نقش حرفه‌ای، ارتباطات، مدیریت ارائه­ی دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف، مدیریت کلاس) رابطه­ی مثبت و معناداری وجود دارد. نقش­های هماهنگ‌کننده، مشاور، رهبر و ارزیاب گروه‌های آموزشی پیش‌بینی کننده­ی معناداری کیفیت عملکرد معلمان می‌باشد. گروه‌های آموزشی با ایفای نقش‌های‌ هماهنگ‌کننده، مشاور، رهبر گروه و ارزیاب می‌توانند به طور مستقیم کیفیت عملکرد معلمان را تحت تأثیر قرار دهند.
    کلید واژگان
    نقش گروه‌های آموزشی
    کیفیت عملکرد
    معلمان
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
    دانشیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سمنان
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2018.4729
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4729.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193312

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب