• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روش تدریس معلمان تربیت بدنی به مثابه‌ی پیش‌بین انگیزه‌ی پیشرفت دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    علیمحمدی, حسینسهرابی, مهدیصابری کاخکی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    410.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشرفت هر جامعه به کارآمدی نظام آموزشی آن وابسته است. در نظام آموزشی موفق معلمان نقش بسیار مهمی دارند. اعتقاد بر این است که عملکرد خوب دانش‌آموزان به کارآیی نحوه تدریس معلمان آن­ها وابسته است. انگیزه­ی پیشرفت می‌تواند پیامدهای مهمی در ارتباط با یادگیری و عملکرد تحصیلی داشته باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه­ی بین روش تدریس معلمان تربیت بدنی با انگیزه­ی پیشرفت دانش‌آموزان انجام شد. بدین­منظور، از جامعه­ی آماری دانش‌آموزان (درس تربیت بدنی) دبیرستانی شهر کرمان، جمعاً تعداد 88 معلم و 440 دانش‌آموز به­عنوان مشارکت­کنندگان در پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. پرسش­نامه­ی‌ سبک تدریس هرمنس (۱۹۷۰) و پرسش­نامه­ی انگیزه­ی پیشرفت موسی‌پور (۱۳۷۷) به­عنوان ابزار جمع‌آوری اطلاعات به مشارکت‌کنندکان ارائه شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل تحلیل هم­بستگی و رگرسیون مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روش تدریس دانش‌آموزمحور با انگیزه­ی پیشرفت دانش‌آموزان رابطه­ی مثبت و روش تدریس معلم­محور با انگیزه­ی پیشرفت دانش‌آموزان رابطه­ی منفی داشتند. هم­چنین معلوم شد روش تدریس دانش‌آموزمحور، به شکل مثبت و روش تدریس معلم­محور به­صورت منفی انگیزه­ی پیشرفت را پیش‌بینی می‌کند. بر اساس یافته‌ها، ضرورت توجه بیش­تر نظام تعلیم و تربیت به روش­های تدریس دانش‌آموزمحور برای افزایش انگیزش پیشرفت و بهره‌مندی از پیامدهای تحصیلی و انگیزشی آن به بحث گذاشته شده‌اند.
    کلید واژگان
    تدریس معلم‌محور
    تدریس دانش‌آموزمحور
    انگیزش پیشرفت
    تربیت بدنی
    آموزش و یادگیری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی- ورزشی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) مشهد
    دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.4189
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4189.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193309

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب