تأثیر آموزش ترکیبی بر موفقیت و رضایت فراگیران نظام آموزش فنی و حرفه-ای
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مهدیمرزوقی, رحمت الهسلیمی, قاسممنصوری, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر موفقیت و رضایت فراگیران نظام آموزش فنی و حرفهای انجام گردید. ازنظر روش، مطالعهی کنونی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری پژوهش، کارآموزان نظام فنی و حرفهای استان فارس بوده که از میان آنها دورهی نصاب سامانه مدیریت هوشمند ساختمان که دارای دو کلاس بود بهصورت هدفمند، با روش در دسترس انتخاب گردیده و بهصورت تعیین تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. تعداد اعضای نمونه در گروه آزمایش 18 نفر و در گروه کنترل 19 نفر تعیین گردید. بهمنظور مقایسهی نمرات آزمون و همچنین رضایت دو گروه از دورهی آموزشی از آزمون تی مستقل استفاده و بر این اساس نتایج تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان یادگیری محتوا در دورهی آموزشی که با رویکرد یادگیری ترکیبی اجرا شده بود بهصورت معناداری از یادگیری در گروه سنتی (رودررو) بیشتر بود. افزون بر آن میزان رضایت فراگیران دوره از یادگیری به شیوهی ترکیبی بهصورت معناداری از رضایتمندی فراگیران در گروه سنتی (رودررو) بیشتر میباشد. بنابراین باتوجه به جایگاه ارزشمند آموزش ترکیبی در افزایش رضایت و موفقیت یادگیرندگان دورههای آموزش فنی و حرفهای، بهکارگیری این رویکرد آموزشی میتواند جزء برنامههای توسعهی آموزش فنی و حرفهای قرار گیرد.
کلید واژگان
یادگیری ترکیبییادگیری سنتی
یادگیری سیار
آموزش فنی و حرفهای
مهارت آموزی
آموزش و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازاستاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه شیراز




