• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه‌ی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی، فناوری‌های نوین، دل‌بستگی و جنسیت با گرایش به تخریب‌گری (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دبیرستانی استان کرمان)

    (ندگان)پدیدآور
    رئیسی, عنایت‌اللهخواجه‌نوری, بیژنایمان, محمدتقیحسینچاری, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.270 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه­ی سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی، فناوری‌های نوین، دل­بستگی و جنسیت با گرایش به تخریب­گری در دانش‌آموزان دبیرستانی می­باشد. جامعه­ی پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دوره­ی متوسطه استان کرمان بود. با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد 806 نفر از دانش‌آموزان کرمانی (404 نفر) و جیرفتی (402 نفر) به­عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از ابزارهای محقق‌ساخته­ی گرایش به تخریب­گری، سرمایه‌ی فرهنگی، استفاده از فناوری‌های نوین و پرسش­نامه­ی استاندارد سبک‌ دل­بستگی والدین و هم­سالان، داده‌ها گردآوری شد. تحلیل داده‌ها نشان داد که صرفاً دو متغیر استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی به­صورت مثبت و دل­بستگی به والدین به­صورت منفی، مستقیماً بر گرایش دانش‌آموزان اثر می‌گذارد. هم­چنین، تمام متغیرهای برون­زاد (سرمایه‌ی فرهنگی، فناوری‌های نوین، دل­بستگی و جنسیت) با واسطه­ی تأثیر بر سرمایه‌ی اجتماعی می‌توانند بر گرایش به تخریب­گری تأثیر بگذارند. دیگر نتایج نیز بیان­گر اثر تعدیل­گر زیست‏بوم اجتماعی و تفاوت بین مدل‌های برآمده از دو شهر کرمان و جیرفت بود. در ادامه با توجه به مبانی نظری و تحقیقات پیشین، یافته‌ها به بحث گذاشته می­شوند.
    کلید واژگان
    تخریب‌گری
    سرمایه‌ی فرهنگی
    سرمایه‌ی اجتماعی
    دل‌بستگی
    فناوری‌های نوین
    مطالعات مدیریت آموزشی و آموزش عالی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز
    دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز
    استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز
    دانشیار روان‌شناسی تربیتی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2017.4168
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_4168.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193304

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب