پیش بینی خودکارآمدی در ریاضی بر اساس جهت گیری های هدف در میان دانش آموزان سرآمد تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
سیف, دیبانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی خودکارآمدی در ریاضی براساس جهتگیریهای هدف در میان دانشآموزان سرآمد تحصیلی بود. بدین منظور، 311دانشآموز سال اول دبیرستان (141 دختر و 170 پسر) به روش خوشهای از دبیرستانهای پرورش استعدادهای درخشان و نمونهدولتی واقع در شهرستان شیراز انتخاب شدند. مقیاس جهتگیری هدف در ریاضی و پرسشنامهخودکارآمدی در ریاضی به عنوان ابزار سنجش به کار برده شد. پژوهش حاضر، شواهدی مبنیبر روائی و پایائی قابل قبول این ابزارها فراهم ساخت. یافتهها نشان داد که رابطهمعنیدار بین جهتگیریهای هدف وخودکارآمدی در ریاضی برقرار است. چنان که فزونی تبحرگرائی و عملکردگرائی باافزایش خودکارآمدی همراه بود، در حالی که عملکردگریزی رابطه منفی با مؤلفهها و کلخودکارآمدی در ریاضی داشت. نتایج تحلیلهای رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود کهتبحرگرائی در فرآیند یادگیری درس ریاضی، مهمترین عامل پیشبینیکننده خودکارآمدیاست. عملکردگرائی اگرچه به طور مثبت دو مؤلفه و کل خودکارآمدی را پیشبینی مینمود،امّا نسبت به تسلطگرائی، نقش پیشبینیکنندگی به مراتب ضعیفتری داشت. بر خلاف آن،فزونی عملکردگریزی با کاهش مؤلفههای خودکارآمدی در ریاضی همراه بود. تلویح یافتههایپژوهش حاضر برای دستاندرکاران آموزش و پرورش فراگیرندگان سرآمد تحصیلی، تأکیدبیشتر بر راهکارهائی است که آنان را به اهداف درونی یادگیری در درس ریاضی هدایتنماید.
کلید واژگان
خودکارآمدیجهت گیری هدف
دانش آموزان سرآمد تحصیلی
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01




