• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی خودکارآمدی در ریاضی بر اساس جهت گیری های هدف در میان دانش آموزان سرآمد تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    سیف, دیبا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    542.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از پژوهش حاضر، پیش­بینی خودکارآمدی در ریاضی براساس جهت­گیری­های هدف در میان دانش­آموزان سرآمد تحصیلی بود. بدین منظور، 311دانش­آموز سال اول دبیرستان (141 دختر و 170 پسر) به روش خوشه­ای از دبیرستان­های پرورش استعدادهای درخشان و نمونهدولتی واقع در شهرستان شیراز انتخاب شدند. مقیاس جهت­گیری هدف در ریاضی و پرسشنامهخودکارآمدی در ریاضی به عنوان ابزار سنجش به کار برده شد. پژوهش حاضر، شواهدی مبنیبر روائی و پایائی قابل قبول این ابزارها فراهم ساخت. یافته­ها­ نشان داد که رابطهمعنی­­دار  بین جهت‌گیری­های هدف وخودکارآمدی در ریاضی بر­قرار است. چنان که فزونی تبحرگرائی و عملکردگرائی باافزایش خودکارآمدی همراه بود، در حالی که عملکردگریزی رابطه منفی با مؤلفه­ها و کلخودکارآمدی در ریاضی داشت. نتایج تحلیل­های رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود کهتبحرگرائی در فرآیند یادگیری درس ریاضی، مهم­ترین عامل پیش­بینی­کننده خودکارآمدیاست. عملکردگرائی اگرچه به طور مثبت دو مؤلفه و کل خودکارآمدی را پیش­بینی می‌نمود،امّا نسبت به تسلط­گرائی، نقش پیش­بینی­کنندگی به مراتب ضعیف­تری داشت. بر خلاف آن،فزونی عملکردگریزی با کاهش مؤلفه­های خودکارآمدی در ریاضی همراه بود. تلویح یافته­هایپژوهش حاضر برای دست‌اندرکاران آموزش و پرورش فراگیرندگان سرآمد تحصیلی، تأکیدبیشتر بر راه­کارهائی است که آنان را به اهداف درونی یادگیری در درس ریاضی هدایتنماید.
    کلید واژگان
    خودکارآمدی
    جهت گیری هدف
    دانش آموزان سرآمد تحصیلی
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شیراز

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2016.3688
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3688.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193281

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب