• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس اضطراب ریاضیات-فرم ایرانی

    (ندگان)پدیدآور
    رجبی, غلامرضاحریزاوی, مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    293.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اضطراب ریاضی شامل بیم و برانگیختگی در ارتباط با دستکاری اعداد در محیط­های تحصیلی، خصوصی و اجتماعی است این مطالعه به بررسی ساختار عاملی تاییدی نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی در دانش آموزان دبیرستانی بخش حمیدیه شهر اهواز پرداخته است. شرکت­کنندگان پژوهش 350 دانش­آموز  (137 دختر و 213 پسر) دبیرستانی بودند که  به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی، از میان  پایه­های اول تا پیش دانشگاهی بخش حمیدیه شهر اهواز انتخاب شدند. شرکت­کنندگان، مقیاس درجه­بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی (20-MARS-R) و پرسشنامه اضطراب یک (21-BAI) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل 3-عاملی برازنده داده­ها است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل شاخص و سه عامل استخراج شده رضایت بخش است و ضریب روایی همگرای این مقیاس با پرسشنامه اضطراب یک معنی دار بود. بنابراین بر اساس پایایی و روایی به دست­آمده از نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی می­توان از این ابزار برای بررسی دانش آموزانی که در زمینه ریاضیات در محیط­­های آموزشی دچار مشکل هستند استفاده کرد.
    کلید واژگان
    تحلیل عاملی تاییدی
    اضطراب ریاضیات
    مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-07-23
    1394-05-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    مشاور دبیرستان

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2015.3094
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_3094.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193279

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب