بررسی ساختار عاملی تاییدی مقیاس اضطراب ریاضیات-فرم ایرانی
(ندگان)پدیدآور
رجبی, غلامرضاحریزاوی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اضطراب ریاضی شامل بیم و برانگیختگی در ارتباط با دستکاری اعداد در محیطهای تحصیلی، خصوصی و اجتماعی است این مطالعه به بررسی ساختار عاملی تاییدی نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی در دانش آموزان دبیرستانی بخش حمیدیه شهر اهواز پرداخته است. شرکتکنندگان پژوهش 350 دانشآموز (137 دختر و 213 پسر) دبیرستانی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبتی، از میان پایههای اول تا پیش دانشگاهی بخش حمیدیه شهر اهواز انتخاب شدند. شرکتکنندگان، مقیاس درجهبندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی (20-MARS-R) و پرسشنامه اضطراب یک (21-BAI) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد که مدل 3-عاملی برازنده دادهها است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل شاخص و سه عامل استخراج شده رضایت بخش است و ضریب روایی همگرای این مقیاس با پرسشنامه اضطراب یک معنی دار بود. بنابراین بر اساس پایایی و روایی به دستآمده از نسخه فارسی مقیاس درجه بندی تجدیدنظرشده اضطراب ریاضی میتوان از این ابزار برای بررسی دانش آموزانی که در زمینه ریاضیات در محیطهای آموزشی دچار مشکل هستند استفاده کرد.
کلید واژگان
تحلیل عاملی تاییدیاضطراب ریاضیات
مطالعات روانشناسی تربیتی و یادگیری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید چمران اهوازمشاور دبیرستان




