تفاوت عملکرد تحصیلی در نیمرخهای یادگیری فعال و باورهای انگیزشی دانش-آموزان
(ندگان)پدیدآور
قبادی, لیلاپیری, موسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی تفاوت عملکرد تحصیلی در نیمرخهای یادگیری فعال و باورهای انگیزشی دانشآموزان بود. جامعهی آماری، کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران بودند، که تعداد 379 نفر (184نفر پسر و 195نفر دختر) از آنها به عنوان نمونه با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش کاربست یادگیری فعال از پرسشنامه محققساخته، برای اندازهگیری باورهای انگیزشی از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانشآموزان (معدل نیمسال) به صورت خودگزارشدهی استفاده شد. یافتهها بیانگر روایی نمرات مقیاسهای کاربست یادگیری فعال و باورهای انگیزشی بود. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای نمرات کل پرسشنامه کاربست یادگیری، 88/0 و پرسشنامه باورهای انگیزشی، 80/0 بهدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل خوشهای استفاده گردید. نتایج تحلیل خوشهای نشان داد که بین دو نیمرخ یادگیری ـ انگیزش بالا و یادگیری ـ انگیزش پایین حاصل از مؤلفههای یادگیری فعال و باورهای انگیزشی در دانشآموزان، از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. عملکرد تحصیلی خوشه یادگیری ـ انگیزش بالا نسبت به خوشه یادگیری ـ انگیزش پایین، مطلوبتر بود.
کلید واژگان
یادگیری فعالباورهای انگیزشی
عملکرد تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقیدانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی




