• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات آموزش و یادگیری
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تفاوت عملکرد تحصیلی در نیمرخ‌های یادگیری فعال و باورهای انگیزشی دانش-آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    قبادی, لیلاپیری, موسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    162.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، بررسی تفاوت عملکرد تحصیلی در نیمرخ­های یادگیری فعال و باورهای انگیزشی دانش­آموزان بود. جامعه‌ی آماری، کلیه دانش­آموزان دوره متوسطه شهر تهران بودند، که تعداد 379 نفر (184نفر پسر و 195نفر دختر) از آنها به عنوان نمونه با استفاده از شیوه نمونه­گیری خوشه‌ای تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. برای سنجش کاربست یادگیری فعال از پرسشنامه محقق­ساخته، برای اندازه­گیری باورهای انگیزشی از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، و برای سنجش عملکرد تحصیلی از میانگین نمرات دروس دانش­آموزان (معدل نیمسال) به صورت خودگزارش­دهی استفاده شد. یافته‌ها بیانگر روایی نمرات مقیاس­های کاربست یادگیری فعال و باورهای انگیزشی بود. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای نمرات کل پرسشنامه کاربست یادگیری، 88/0 و پرسشنامه باورهای انگیزشی، 80/0 به‌دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از تحلیل خوشه­ای استفاده گردید. نتایج تحلیل خوشه­ای نشان داد که بین دو نیمرخ یادگیری ـ انگیزش بالا و یادگیری ـ انگیزش پایین حاصل از مؤلفه­های یادگیری فعال و باورهای انگیزشی در دانش‌آموزان، از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. عملکرد تحصیلی خوشه یادگیری ـ انگیزش بالا نسبت به خوشه یادگیری ـ انگیزش پایین، مطلوب­تر بود.
    کلید واژگان
    یادگیری فعال
    باورهای انگیزشی
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی
    دانشگاه شهید مدنی آذربایجان شرقی

    شاپا
    2228-5075
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jsli.2014.2699
    http://jsli.shirazu.ac.ir/article_2699.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/193266

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب