بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درگیری رفتاری و عاطفی تحصیلی در دانشآموزان دوره راهنمایی
(ندگان)پدیدآور
بحری, سیده لیلایوسفی, فریدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف عمده مطالعه حاضر، بررسی پایایی و روایی پرسشنامه درگیری رفتاری و عاطفی دانشآموزان در فعالیتهای درسی برای استفاده در فرهنگ ایرانی بود. از اهداف دیگر پژوهش، مقایسهی عملکرد دختران و پسران دوره راهنمایی در سه پایهی تحصیلی در این پرسشنامه بود. برای این منظور، پرسشنامه یاد شده به 354 نفر از دانشآموزان مدارس راهنمایی شیراز داده شد و پس از تکمیل، با استفاده از یک شاخص چهار درجهای نمرهگذاری گردید. برای محاسبه پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید و ضرایب مطلوب و مناسبی بدست آمد. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تاییدی و روایی همگرا استفاده شد. شاخصهای نیکویی برازش، الگوی دو عاملی را مورد تایید قرار دادند. این عوامل مطابق با پژوهش اصلی، عامل درگیری رفتاری ـ عاطفی و عامل عدمدرگیری رفتاری ـ عاطفی در فعالیتهای درسی نام گرفتند. در عامل مربوط به درگیری رفتاری ـ عاطفی، بین میانگین نمرات دختران و پسران تفاوت معناداری مشاهده نگردید؛ اما در عامل عدمدرگیری رفتاری ـ عاطفی، میانگین نمرات پسران کمتر از میانگین نمرات دختران بود. یافتهی دیگر پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات درگیری رفتاری ـ عاطفی پایههای مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود داشت؛ اما بین میانگین نمرات عدمدرگیری رفتاری ـ عاطفی سه پایهی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. اثر تعاملی جنسیت و پایهی تحصیلی نیز بر هر دو عامل درگیری و عدم درگیری رفتاری ـ عاطفی دانشآموزان در امور تحصیلی معنادار بود.
کلید واژگان
درگیری تحصیلیدرگیری رفتاری
درگیری عاطفی
درگیری شناختی
دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه شیرازدانشگاه شیراز




