بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان
(ندگان)پدیدآور
احمدی, فاطمهاسکندری پور, مجتبیرشیدی نیا, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: کارآفرینی از راههایی است که میتواند بهعنوان اقدامی پایدار در جهت اشتغالزایی قرار گیرد. ازاینرو هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان گیلان بوده است. روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای استان گیلان میباشند. بر اساس حداقل حجم نمونه در نرمافزار PLS، از 220 نفر نمونه، 208 پرسشنامه کامل برای تجزیهوتحلیل آماری مورداستفاده قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای جمعیتشناختی، مهارتهای اجتماعی نیکرفتار، سرمایه اجتماعی فرجی، سرمایه اقتصادی سفیری و آراسته؛ و مهارت کارآفرینی رابینز و کولتر بود. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید و متخصصان (5 نفر) و روایی همگرا، واگرا و پایایی ترکیبی توسط نرمافزار تأیید شد. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب اولویت هر سه متغیر مهارتهای اجتماعی (419/8=t-value؛ 521/0=ضریب مسیر)، سرمایه اجتماعی (389/3=t-value؛ 188/0=ضریب مسیر) و سرمایه اقتصادی بر مهارت کارآفرینی (168/2=t-value؛ 118/0=ضریب مسیر) تأثیر معنیداری دارند. ضمناً شاخص برازش کلی مدل GOF برابر با 446/0 و در حد قوی میباشد. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها به نظر میرسد که آموزش مهارتهای اجتماعی و سپس ایجاد بسترهای لازم برای توسعه سرمایه اجتماعی توسط نهادهای رسمی و غیردولتی میتواند بر مهارت کارآفرینی دانشجویان مؤثر باشند.
کلید واژگان
کارآفرینیسرمایه اجتماعی
سرمایه اقتصادی
مهارتهای اجتماعی
دانشجویان تربیتبدنی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-10-231398-08-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت ورزشی، آموزشکده فنی و حرفه ای الزهرا(س)، دانشگاه فنی و حرفه ای خراسان رضوی، مشهد، ایراندانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
دانش آموخته ندیریت ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
شاپا
2322-48002538-5348