طراحی الگوی تأثیرگذاری کیفیت رویداد، بازاریابی ارتباطی و کیفیت ارتباط بر وفاداری تماشاگران لیگهای والیبال بانوان ایران
(ندگان)پدیدآور
بنار, نوشینامامی, میناملائی, مینا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: تحقیق حاضر با هدف طراحی الگوی تأثیرگذاری کیفیت رویداد، بازاریابی ارتباطی و کیفیت ارتباط بر وفاداری تماشاگران لیگهای والیبال بانوان ایران انجام شد. روششناسی: این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری تحقیق کلیهی تماشاگران بالاتر از 14 سال در لیگ برتر و لیگ دسته یک والیبال بانوان ایران (سال 1393) بودند که 306 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامههای استاندارد بودند که پس از تأیید روایی و پایایی آنها، بین نمونهها توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش و ارائهی مدل معادله ساختاری از نرم افـزارهای SPSS 22 و AMOS 21 استفاده شد یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت رویداد به طور غیرمستقیم (از طریق بازاریابی ارتباطی و کیفیت ارتباط) بر وفاداری تماشاگران تأثیر داشته است (22/0). همچنین بازاریابی ارتباطی، 55/0 در افزایش کیفیت ارتباط مؤثر بود. نتیجهگیری: درک و فهم نیازهای تماشاگران از عناصر اساسی برای موفقیت هر نوع سازمان ورزشی است. لذا، لیگها و باشگاههای والیبال بانوان کشور به تلاشهای گسترده برای حفظ و نگهداری تماشاگران با فراهم نمودن امکانات مناسب، بکارگیری فنون بازاریابی نوین و همچنین جلب اعتماد و رضایتمندی تماشاگران نیاز دارند.
کلید واژگان
کیفیت رویدادبازاریابی ارتباطی
کیفیت ارتباط
وفاداری تماشاگران
لیگ برتر والیبال
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-07-231396-05-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه گیلانکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
استادیار دانشگاه گیلان
شاپا
2322-48002538-5348



