نقش تابآوری ادارک شده خانواده و تنظیم هیجان در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
صدری دمیرچی, اسماعیلدرگاهی, شهریارقاسمی جونبه, رضااعیادی, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تابآوری خانواده و تنظیم هیجان در پیشبینی اعتیاد به اینترنت دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانش آموزاندبیرستانی شهرستان پارسآباددر سال تحصیلی 95-1396 بودند که از بین آنها تعداد 250 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، سه عدد پرسشنامه استاندارد اعتیاد به اینترنت، تابآوری وتنطیم هیجانبودند. دادههای جمعآوری شده با استفاده نسخه 21 نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان دادند که ارتباط منفی و معناداری بین تابآوری خانواده و ابعاد آن (ارتباط خانوادگی و حل مسأله، منابع، چشم انداز مثبت، پیوند و معنویت خانواده، ایجاد معنا) و تنظیم هیجان با اعتیاد به اینترنت وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین میتوانند 27 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت در دانشآموزانرا پیشبینی نمایند (01/0>P). یافتههای پژوهش حاضر نشان دهنده اهمیت تابآوری خانواده و تنظیم هیجان به عنوان مهارتهای مهم خانوادگی و فردی در تبیین رفتارهای اعتیادی همچون اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان است.
کلید واژگان
اعتیاد به اینترنتتابآوری خانواده
تنظیم هیجان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه اصفهان




