عوامل مؤثر بر گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش ابتدایی: مطالعهای با رویکرد پدیدارشناسی
(ندگان)پدیدآور
دریاپور, الههدرتاج, فریبرزعباس پور, عباسسعدی پور, اسماعیلدلاور, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر گسترش فرهنگ پژوهش در آموزش ابتدایی در سال 1396 انجام شد. در این پژوهش از روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. برای این منظور، 20 نفر از اساتید و صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با آنها انجام شد. دادهها در دوازدهمین مصاحبه به اشباع رسید؛ ولی برای تأییدبخشی نتایج، گردآوری دادهها تا 20 مصاحبه ادامه یافت و دادهها با روش کلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. سپس، نتایج حاصل از این مطالعه به اساتید شرکتکننده در این پژوهش ارائه و نتایج مطالعه تأیید شد. یافتههای حاصل شده در 980 کد اولیه، 23 زیرمضمون و 8 مضمون اصلی استخراج شد که شامل صلاحیتهای پژوهشگری دانشآموزان، عوامل خانودگی، عوامل آموزشی، جوّ مدرسه، فرهنگ مشوّق پژوهشگری، منابع مالی، عوامل سازمانی و عوامل اجتماعی- فرهنگی بود.
کلید واژگان
فرهنگ پژوهش در آموزش ابتداییصلاحیت پژوهشگری
عوامل آموزشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-04-201399-02-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیاستاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی




