نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روانشناختی معلمان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان راهنمایی شهر تبریز
(ندگان)پدیدآور
شهابی, سیده ساراجعفری, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روانشناختی معلمان در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان راهنمایی بود. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان و دانشآموزان شهر تبریز بود. نمونه پژوهش، 100 نفر از بین معلمان و 500 نفر دانشآموز شهرتبریز که به صورت خوشهای چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری، افسردگی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی و معنادار و بین بهزیستی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از متغیرهای مورد مطالعه نتایج 26 در صد از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط متغیر های پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، بهزیستی روانشناختی و افسردگی تبیین میشود. با توجه به مقادیر بتا، به ترتیب بهزیستی روانشناختی، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی و افسردگی به عنوان قویترین متغیرها برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هستند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روانشناختی معلمان میتواند نقش مهمی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان داشته باشد.
کلید واژگان
پرخاشگریافسردگی
بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تبریزکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز




