• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 8, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روان‌شناختی معلمان در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان راهنمایی شهر تبریز

    (ندگان)پدیدآور
    شهابی, سیده ساراجعفری, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    219.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روان­شناختی معلمان در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان راهنمایی بود. پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان و دانش‌آموزان شهر تبریز بود. نمونه پژوهش، 100 نفر از بین معلمان و 500 نفر دانش­آموز شهرتبریز که به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای و تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز، پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه بهزیستی روان­شناختی ریف استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین پرخاشگری، افسردگی معلمان با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان رابطه منفی و معنادار و بین بهزیستی روان شناختی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از متغیرهای مورد مطالعه نتایج 26 در صد از واریانس پیشرفت تحصیلی توسط متغیر های پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، بهزیستی روان­شناختی و افسردگی تبیین می­شود. با توجه به مقادیر بتا، به ترتیب بهزیستی روان­شناختی، پرخاشگری کلامی، پرخاشگری فیزیکی  و افسردگی به عنوان قوی­ترین متغیرها برای پیش­بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان هستند. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که پرخاشگری، افسردگی و بهزیستی روان­شناختی معلمان می­تواند نقش مهمی را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان داشته باشد.
    کلید واژگان
    پرخاشگری
    افسردگی
    بهزیستی روان‌شناختی و پیشرفت تحصیلی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تبریز
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه تبریز

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2019.845
    http://jsp.uma.ac.ir/article_845.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/192123

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب