نقش هیجانات مثبت و منفی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانش-آموزان پسر ورزشکار
(ندگان)پدیدآور
تقی پور, بهزادغلامی, فائزهرنجبر, محمد جوادرستم اوغلی, زهرابرزگران, رقیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هیجانات مثبت و منفی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان پسر ورزشکار بود. جامعه پژوهش تمامی دانشآموزان ورزشکار شهر آمل در سال تحصیلی 93- 1394 بودند که تعداد 100 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. این افراد به مقیاس هیجانات مثبت و منفی پاور و بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دادند. تحلیل دادهها به روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه انجام شد. نتایج نشان داد که بین بهزیستی روانشناختی با هیجانات مثبت ارتباط مثبت و معنادار و با هیجانات منفی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد (01/0>P). تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد، هیجانات مثبت و منفی قادر به پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان ورزشکار هستند (001/0>P). با توجه به تأثیرگذاری هیجانات بر بهزیستی روانشناختی توجه به ارتقاء هیجانات مثبت و تعدیل هیجانات منفی با استفاده از ورزش میتواند به افزایش بهزیستی روانشناختی دانشآموزان کمک کند.
کلید واژگان
هیجان مثبتهیجان منفی
بهزیستی روانشناختی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دکترای تخصصی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل




